Concorde aan de ketting
Een Franse rechter heeft een Concorde die recent nog voor luchtvaartmaatschappij Air France vloog door de politie bij vliegtuigbouwer Airbus in Toulouse laten verzegelen.
Dit is gebeurd naar aanleiding van het ongeval dat in juli 2000 met een Franse Concorde gebeurde bij Gonesse, vlak bij de Parijse luchthaven Charles de Gaulle. Rechter Christophe Regnard wil een nader onderzoek naar de oorzaak van het ongeval uitvoeren. Hij volgt een theorie die duidelijk afwijkt van de oorzaak zoals die door het Franse Luchtvaartongevallen Onderzoeksbureau (BEA) is vastgesteld.
Volgens BEA is de ramp veroorzaakt door een metalen vliegtuigonderdeel dat op de startbaan van luchthaven Charles de Gaulle lag. Daardoor werd een band opengerukt, waarvan delen tegen de vleugel sloegen. Die veroorzaakten een heftige schokbeweging in een brandstoftank, waardoor er een gat in de vleugel ontstond. De brandstof die zo weglekte, ontbrandde door vonken die in de ruimte van het onderstel aanwezig waren.
De Concorde verongelukte twee minuten na de start en daarbij kwamen alle 109 mensen aan boord om, evenals vier personen op de grond. De groep van Regnard is verbaasd door het feit dat er geen sporen van de rubberband op het betreffende vleugeldeel zijn aangetroffen. Volgens de rechter is er een stuk metaal van het onderstel tegen de tank gekomen. Binnenkort worden er tests uitgevoerd om de theorie van Regnard te toetsen.
De aan de ketting gelegde Concorde is het toestel dat bij Air France de allerlaatste vlucht maakte. Op 27 juni werd dit vliegtuig overgedragen aan vliegtuigbouwer Airbus in Toulouse. British Airways en Air France maakten op 10 april bekend dit jaar met de Concorde-diensten te stoppen, vanwege een lage vervoersvraag en hoge onderhoudskosten. Air France voerde op 31 mei haar laatste commerciële Concorde-vlucht uit en British Airways doet dat op 24 oktober.