Digitale revolutie op Argentijnse scholen
BUENOS AIRES (IPS) – Op de helft van de middelbare scholen in Argentinië hebben alle studenten en docenten een laptop met internetverbinding. Zelfs op het platteland en op eilanden.
Via het in 2009 door het ministerie van Onderwijs gelanceerde programma Conectar Igualdad (Gelijke verbinding) zijn er inmiddels 1,8 miljoen leerlingen en docenten van een laptop voorzien. Het is de bedoeling om volgend jaar het doel van 3,7 miljoen laptops te bereiken.
„We hadden weerstand verwacht, maar de samenwerking verloopt goed en de cursussen voor schooldirecteuren en docenten zitten altijd vol”, zegt Cynthia Zapata, coördinator van Conectar Igualdad.
Het programma valt onder het project One Laptop per Child (OLPC), een initiatief van de gelijknamige non-profitorganisatie in Miami (VS). Doel van OLPC is kinderen in ontwikkelingslanden te leren omgaan met digitale techniek.
Via Conectar Igualdad krijgt elke leerling een laptop. De scholieren mogen hun laptops ook thuis gebruiken. Voorheen beperkte computergebruik op school zich vaak tot één of twee uur les in een computerlokaal.
Argentinië heeft het middelbaar en speciaal onderwijs prioriteit gegeven bij de verstrekking van de laptops. De scholieren krijgen de laptop te leen en mogen ze houden als ze slagen. Volgens veel schooldirecteuren is dat voor de leerlingen een extra stimulans om een diploma te halen, hoewel er geen studie naar is gedaan.
Het programma Conectar Igualdad heeft een revolutie veroorzaakt in het middelbaar onderwijs en ook bij de leerlingen thuis, zegt Graciela Sommerfeld, directeur van school Nummer 3, in Garupa, in de noordoostelijke provincie Misiones. In veel gevallen is de XO-laptop de eerste computer in een huishouden. Als het om arme regio’s gaat is het soms zelfs de eerste computer in de hele buurt. „Het ideale scenario zou zijn als we digitale geletterdheid bereiken voor het hele gezin. Maar de kinderen vinden het soms moeilijk hun laptops te delen. Dat is iets waar we aan moeten werken”, zegt ze.
De netbooks zijn een jaar geleden uitgedeeld op haar school, die vooral arme kinderen telt. „In eerste instantie zagen ze de laptop als speeltje, maar nu werken ze er effectief mee”, zegt Sommerfeld.
School Nummer 3 in Garupa heeft nog geen internetverbinding, maar de laptop bevat zo veel programma’s en informatie dat de leraren daar voorlopig wel mee uit de voeten kunnen.