„Voorganger kan meer met Twitter en Facebook”
EDE – Predikanten, voorgangers, ambtsdragers en andere kerkelijk werkers kunnen nog veel leren over sociale media. Drie organisaties slaan volgend jaar de handen ineen en komen met cursussen, om onder andere kerken wegwijs te maken met diensten zoals Facebook, Twitter en LinkedIn.
De cursussen komen uit de koker van Social Missie, een initiatief van Esther de Hek, eigenaar van tekst- en conceptbureau Zinenzo, en communicatiebureau D&DJ uit Montfoort. Ook de Christelijke Hogeschool Ede participeert in het project.
Volgens De Hek zijn sociale media op internet „niet zomaar leuke tooltjes”, maar kunnen kerken en voorgangers er hun doelgroep effectief mee bereiken. Zij signaleert dat een toenemend aantal predikanten Twitter en Facebook gebruikt, maar dat dit nog niet altijd efficiënt verloopt. „Recent bleek nog uit onderzoek dat dominees vooral met elkaar twitteren. Dat is prima, maar er is ook voor een voorganger veel meer te halen uit het gebruik van sociale media.”
De initiatiefneemster denkt dat het verstandig is dat kerken zich laten begeleiden bij het gebruik van sociale media, omdat daarvoor doordenking nodig is. „We staan nog voor een verdere ontwikkelingsfase van sociale media. Door er nu al actief mee te zijn, kun je mensen aan je binden.”
Netwerksamenleving
De cursussen worden vanaf voorjaar 2012 aangeboden via de Christelijke Hogeschool Ede, zegt Maarten Bakker, manager van CHE Transfer Journalistiek & Communicatie. „Bij ons is al veel kennis als het gaat om het binden van mensen in een netwerksamenleving. Deze cursussen vormen de eerste stap om mensen te leren er praktisch mee om te gaan. De workshops zullen heel praktisch zijn, maar ook morele aspecten van het gebruik van sociale media krijgen de aandacht.”
De Edese hogeschool wil de komende jaren meer de markt op met advisering op het terrein van internet en sociale media. „We coachen nu al diverse organisaties”, aldus Bakker. Ook De Hek ziet een groeimarkt op dit gebied. „Ik ben al een aantal jaren online actief en zie dat sociale media steeds meer deel uitmaken van een professionele omgeving. Bedrijven zetten Facebook en Hyves steeds vaker in bij campagnes.”
De waarde om als pastor via sociale media actief te zijn, ziet De Hek vooral in het aanspreken van gemeenteleden, niet in de laatste plaats jongeren, op de door hen gewenste wijze. „Contact leggen met een jongere via Facebook past wat mij betreft in het rijtje catechese, telefonisch contact en een persoonlijk gesprek.”
Dat er nog niet zo veel voorgangers zijn die dat in praktijk brengen, is volgens haar een kwestie van tijd. „Daarom is het goed dat voorlopers nu helpen de kaders te schetsen en een bezinning op gang brengen. Dan gaat het niet alleen om kennis overdragen, maar ook samen ontdekken en elkaar inspireren.”
Social Missie startte deze zomer met het weblog SocialMissie.nl. Het blog, dat zich specifiek richt op voorgangers, bericht over ontwikkelingen op het gebied van sociale media. Ook bloggen predikanten en theologen uit diverse kerken via deze website (een weblog of blog is een website waarop regelmatig nieuwe bijdragen verschijnen). Voorgangers die nog niet zoveel kaas hebben gegeten van internet, kunnen e-coaching krijgen. Daarbij worden ze online begeleid bij het opzetten van blogs, het effectief gebruiken van Twitter en het op andere manieren inzetten van sociale media.
Sleutel voor een succesvol gebruik van sociale media is volgens De Hek het stapsgewijs ontdekken van alle mogelijkheden. „Eerste advies is om eenvoudigweg een Twitter- of Facebook-account aan te maken en aan de slag te gaan. Sociale media zijn heel bruikbaar om jezelf als voorganger neer te zetten als mens die niet alleen verkondigt, maar openstaat voor contact en vooral geïnteresseerd is in de ander.”
De Hek ziet wel wat in een proef waarbij een predikant met catechisanten de lessen voorbereidt via Facebook. „Hij kan materiaal aanreiken, maar ook vragen: Zoek zelf dit of dat onderwerp eens uit en kom met je vragen.”