Economie

Muller verloor geld en slaap door Saab

AMSTERDAM – De verkoop van Saab aan de Chinese bedrijven Youngman en Pang Da heeft Victor Muller, de topman en grootaandeelhouder van Saabmoeder Swedish Automobile, veel geld en slaap gekost. Dat liet hij gisteren weten in een toelichting op de deal.

Redactie economie
28 October 2011 23:26Gewijzigd op 14 November 2020 17:23
Victor Muller. Foto EPA
Victor Muller. Foto EPA

De Chinese bedrijven leggen 100 miljoen euro op tafel voor Saab, meldde Muller vrijdag. De productie van Saab ligt al maanden stil vanwege grote geldproblemen. Het bedrijf heeft betalingsachterstanden bij leveranciers die daarom geen onderdelen meer leveren.

„Fantastisch nieuws”, aldus Muller over de overeenkomst met Youngman en Pang Da. „Hiermee kunnen de originele plannen niet alleen worden uitgevoerd maar ook worden uitgebreid, vooral in China.”

Saab lijkt hiermee voorlopig van de ondergang gered. Vorige week nog vroeg de curator van het bedrijf de rechter om de bescherming tegen schuldeisers die Saab op dit moment geniet op te heffen. Dat verzoek is nu echter ingetrokken, waardoor het bedrijf verder kan met de ingezette herstructurering.

Saab wordt voor 100 miljoen euro verkocht, waardoor moederbedrijf Swedish Automobile wordt opgezadeld met een verlies van ongeveer 70 miljoen euro. Als bezitter van 30 procent van de aandelen Swedish Automobile schiet topman Muller er zelf stevig bij in. „Ik heb een hoop geld verloren. De gemiddelde prijs van mijn aandelen was aanzienlijk hoger dan de koers waartegen ze nu worden verhandeld.”

Het aandeel Swedish Auto-
mobile verloor afgelopen jaar bijna al zijn waarde. Vrijdagmiddag was het aandeel dankzij een kleine opleving 89 cent waard. Begin januari piekte 
het nog op 7,65 euro.

Muller wilde zijn investering in Saab echter niet als een fout bestempelen. „Onze missie was om Saab te redden en dat is gelukt. Het is alleen niet zo gelopen als we hadden gewenst.”

De zoektocht naar een financier kostte Muller ook fysiek veel. „De afgelopen maanden was de kwaliteit van mijn leven bijzonder laag”, zei hij over de periode waarin hij naarstig op zoek moest naar geldschieters die Saab overeind konden houden. Door geldgebrek werden er sinds april nog nauwelijks nieuwe Saabs geproduceerd.

„De afgelopen zeven maanden werden we geteisterd door grote zorgen, maar nu kunnen we met trots zeggen dat we het hebben gehaald”, aldus de Nederlandse ondernemer.

Mullers rol bij Saab is volgens hem nog niet uitgespeeld. „De Chinese partners willen graag dat ik nauw bij Saab betrokken blijf en dat doe ik graag. De exacte rol moeten we nog bespreken. Maar ik ga eerst heel veel slapen.”

Volgens Muller hoeven de Zweedse werknemers van Saab niet te vrezen dat alle werkgelegenheid naar China verdwijnt. De fabriek in Trollhattan blijft gewoon actief, stelde hij.

De belangrijkste markten voor Saab zijn de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Zweden, Duitsland, Zwitserland, Italië, Australië, Frankrijk, Nederland en Noorwegen. In 2010 kwam Saab in handen van Spyker Cars van Victor Muller.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer