GZB presenteert visie op zending
DRIEBERGEN – De Gereformeerde Zendingsbond (GZB) in de Protestantse Kerk in Nederland licht vandaag per brief zijn achterban in over zijn vernieuwde visie op zending. De huisstijl, waaronder logo en slogan, veranderde mee.
De bond vervangt de oude slogan ”Vertel het de wereld” door ”Zending verbindt”. Het nieuwe beeldmerk, een wereldbol van pijlen die alle richtingen uitwijzen, symboliseert de verbondenheid van christenen wereldwijd.
„In de oude slogan lag de nadruk erop dat het Westen een boodschap heeft voor de rest van de wereld, die min of meer onbekend is met het Evangelie”, lichtte GZB-directeur ds. J. P. Ouwehand donderdag desgevraagd toe. „Maar de wereld is veranderd.”
De predikant doelt op het feit dat het christendom in Azië, Afrika en Latijns-Amerika hard groeit, terwijl Nederland ontkerkelijkt. „Christenen daar hebben inmiddels ook een boodschap voor ons. Sterker nog: zij zien het geseculariseerde Westen als zendingsgebied. Onze rol is anders geworden. We zijn kleiner, afhankelijker. Westerse christenen moeten dan ook niet pretenderen dat alleen zij een boodschap hebben. Samen met de kerken van het Zuiden zijn we dragers van de zendingsroeping. We ondersteunen elkaar.” De naam GZB staat daarom voortaan in kleine letters in het logo.
Verbinding en wederkerigheid staan centraal in het vernieuwde beleid. „Misschien is het tijd dat de kerk in Nederland leert om te ontvangen in plaats van te geven.”
Ds. Ouwehand benadrukt dat het vervangen van de Bijbel door een wereldbol niet betekent dat het verticale element –de verbinding met God– uit het zendingswerk verdwijnt. „Voor ons is de diepste betekenis van de nieuwe slogan juist dat zending mensen verbindt met God.”
Een belangrijk speerpunt uit het beleidsplan 2011-2016, dat zijn beslag krijgt in de vernieuwde visie op zending, is ook de roeping van de gehele plaatselijke gemeente om zending te bedrijven.
De zendingsbond ziet voor zichzelf eerder een faciliterende dan beheersende rol weggelegd en zal zich toeleggen op het creëren van mogelijkheden waardoor gemeenten, alsook jongeren, betrokken kunnen zijn. Het mogelijk maken van meer kortetermijnuitzendingen vormt daar een onderdeel van.
„Jongeren zouden op bezoek kunnen gaan bij een zendingswerker”, licht de directeur van de GZB toe. „Niet met het idee: zij zijn zielig en daarom helpen we hen. Nee, misschien moeten we daar leren hoe wij hier onze gemeenten kunnen versterken en hoe we vrijmoedig kunnen spreken over God.”
Zendingswerkers van de GZB zijn op veel plaatsen aanwezig en in allerlei samenwerkingsverbanden betrokken. De komende jaren wil de bond het zendingswerk meer concentreren en strategische vormen van samenwerking aangaan. „Daarmee hopen we de inhoud van het werk beter voor het voetlicht te kunnen brengen.”