Hyves-topman: Hyves en Facebook bestaan naast elkaar
AMSTERDAM (ANP) – Het sociale netwerk Hyves maakte donderdag zijn nieuwe strategie bekend. Door samen te werken met dagblad Sp!ts wordt er een redactionele laag aan Hyves toegevoegd. Bezoekers zijn op die manier meteen op de hoogte van het laatste nieuws en kunnen er over praten met andere gebruikers. Vier vragen aan Hyves-topman Marc de Vries.
Hyves kiest dus voor een nieuwe koers. Is dat vanwege de opkomst van Facebook in Nederland?
„Nee, dat is zeker niet de aanleiding geweest. We willen ons wel onderscheiden van andere sociale media, maar we zien Hyves en Facebook gewoon naast elkaar bestaan. Facebook is veel internationaler, terwijl wij ons veel meer willen richten op Nederland. Wij gaan Facebook niet nabouwen.”
Maar volgens onderzoeksbureau comScore heeft Facebook in juli voor het eerst meer bezoekers getrokken in Nederland dan Hyves. Dat is toch reden tot zorg?
„Nee, dat vinden we niet zo relevant. Ondanks de aanwezigheid van Facebook is het aantal unieke gebruikers van Hyves de afgelopen 1 tot 2 jaar stabiel gebleven. Bovendien brengen Hyvers gemiddeld meer uren per maand door op het platform.”
Waarom is er gekozen voor een samenwerking met dagblad Sp!ts?
„Zowel Hyves als Sp!ts maakt onderdeel uit van de Telegraaf Media Groep, waardoor de samenwerking makkelijker wordt. Verder brengt Sp!ts nieuws en entertainment op een luchtige manier. Een samenwerking met de Volkskrant of NRC Handelsblad ligt daarom veel verder weg.”
Is de samenwerking het begin van het samengaan van de nieuwssite van Sp!ts en Hyves?
„Nee dat is zeker niet het geval. Sp!ts blijft gewoon Sp!ts, dus van een integratie is geen sprake.”