Jeffry Baldwin: Crisis in Griekenland is economisch én moreel
LEUVEN – Griekenland lijkt een land waar het volk het vertrouwen in de regering heeft verloren en waar de Grieks-Orthodoxe Kerk een overheersende positie opeist ten koste van andere geloofsgroeperingen.
Jeffry Baldwin houdt van zijn land. Hij groeide er op in een Amerikaans zendingsgezin en is nu directeur van het Greek Bible College in Athene, een evangelische Bijbelschool. Aan de Evangelische Theologische Faculteit (ETF) in Leuven is hij bezig met een proefschrift over de kerkvader Cyrillus van Alexandrië en diens commentaar op Genesis.
De Grieks-Orthodoxe Kerk claimt de kerkvaders als haar eigen voorvaders, tegenover allerlei ‘nieuwe’ evangelische en protestantse stromingen. „Maar de Grieks-Orthodoxe Kerk beroept zich eenzijdig op de kerkvaders. Zij bestudeert alleen de Griekse vaders, met voorbijgaan van de westerse die toen tot de ongedeelde kerk behoorden. Verder is er in de Griekse kerk veel lippentaal ten aanzien van de kerkvaders. De Griekse kerkvader Chrysostomos heeft in tal van preken de Schrift doorlopend becommentarieerd, wat in de Orthodoxe Kerk volkomen in onbruik is geraakt.”
Waarom kiest u voor een promotie aan de ETF?
„Als directeur van het Greek Bible College kan ik moeilijk voor langere tijd afwezig zijn. Leuven geeft mij de mogelijkheid om thuis mijn dissertatie te schrijven. Ook het theologisch klimaat in Leuven spreekt mij aan. Mijn wortels liggen in het evangelicalisme in Amerika dat zich verzette tegen de liberale theologie.
De tegenstelling tussen evangelisch en gereformeerd is in de Griekse context geen issue. Het protestantisme omvat 0,2 procent van de Griekse bevolking, en daarin zit alles, van reformatorisch tot charismatisch.”
De Grieks-Orthodoxe Kerk staat bekend om haar weinig welwillende houding ten opzichte van evangelische en protestantse kerken.
„De Grieks-Orthodoxe Kerk neemt een overheersende plaats in, wat ertoe leidt dat een reformatorisch georiënteerde kerk zoals de Grieks-Evangelische Kerk nog steeds niet wettelijk als zelfstandige kerk is erkend. De Grieks-Orthodoxe Kerk beschikt over eigen theologische opleidingen die door de staat gesteund worden. Twee jaar geleden voerde Griekenland een nieuwe wet voor hogeronderwijsinstellingen in die de eis van 500.000 euro als bankgarantie voorschrijft. De Grieks-Orthodoxe Kerk kan daaraan gemakkelijk voldoen, maar het Greek Bible College niet. Dan doet zich de vreemde situatie voor dat wij via de belasting meebetalen aan Grieks-orthodoxe opleidingen, maar daarnaast ons eigen seminarie moeten bekostigen.”
Hoe is de situatie in Griekenland na alle recente protesten?
„Tien jaar geleden merkte ik tegenover mijn gehoor vaak dit op: Onze hoop is gevestigd op de euro. Nu kijken mensen naar een donkere en onzekere toekomst. De economische crisis heeft geleid tot een crisis in geestelijke waarden. Toch wil ik het beeld nuanceren dat de westerse media van Griekenland schetsen, als een land vol verwende kinderen die weinig werken, een comfortabel leven leiden en vroeg van hun pension genieten. Er zijn inderdaad veel misstanden, zoals corruptie, bureaucratie en belastingontduiking. Maar er zijn ook veel hardwerkende mensen die er alles aan doen om hun gezin te onderhouden en die het niet begrijpen dat ze ineens zwaar op hun lonen en pensioenen gekort worden. Veel Grieken hebben het vertrouwen in de regering verloren, die volgens hen de crisis heeft veroorzaakt.”
Dit is het laatste van drie interviews met promovendi tijdens de doctoraatsweek van de Evangelische Theologische Faculteit (ETF) in Leuven.