Groenten telen op het dak van de supermarkt
Verse groente die in de supermarkt ligt, is vaak al een paar dagen oud. Dat is niet vreemd, want voordat de groente van de teler in het winkelschap terecht is gekomen, heeft die al een flinke afstand afgelegd.
Dat kan beter, dacht Ted Caplow van de New Yorkse non-profitorganisatie New York Sun Works. In de VS startte hij het bedrijf BrightFarms, dat daken van supermarkten benut om er kassen op te zetten.
In de kassen van BrightFarms wordt het complete assortiment aan groenten gekweekt met hydrocultuur zonder het gebruik van chemische bestrijdingsmiddelen.
Het grote voordeel van dit systeem is dat de producten direct na het oogsten de winkel in gaan. Ze zijn daardoor verser en er hoeft minder weggegooid te worden. Bovendien zijn transport en opslag niet meer nodig. Dat levert ten slotte alleen maar winnaars op. De klant heeft verse en smakelijke groenten en de supermarkt levert het een hogere marge op.
Alle investeringen komen op rekening van BrightFarms, dat ook een contract afsluit met een professionele groententeler. De supermarkt heeft slechts de verplichting de oogst af te nemen.