Hoorn en fortepiano
Na drie keer luisteren bleef er maar één fragment van deze cd in mijn geheugen hangen: een bewerking van een deel uit een van Haydns strijkkwartetten. Misschien kwam dat doordat ik het al kende, maar dat gold ook voor Beethovens sonate opus 17 – geen bewerking overigens.
Ik denk eerder dat het te maken heeft met de kwaliteit van de gespeelde muziek op deze cd. Met name de sonates van Krufft en Leidesdorf maken niet bepaald de indruk lang vergeten meesterwerken te zijn. Vlot geschreven, maar een beetje uitgestreken, keurig in het pak maar niet pakkend.
Laten we er maar van uitgaan dat het repertoire voor hoorn en piano vóór 1800 beperkt was en dat lag ongetwijfeld aan de beperking van het instrument. De ventielen waren nog niet uitgevonden. Wel kon men destijds gebruikmaken van verschillende beugels om in andere toonsoorten te spelen. Sommige types hadden extra buisjes die men tussen de grote buis kon plaatsen, maar in feite had de speler maar één middel om halve afstanden te spelen: door de rechterhand in de beker te bewegen.
Jammer dat het booklet bij deze cd over de natuurhoorn en zijn ontwikkeling geen enkele informatie geeft. Dat zou interessanter zijn geweest dan de levensbeschrijvingen van enkele onbekende componisten die nu zijn afgedrukt.
Dit in ogenschouw nemend moet men wel bewondering hebben voor wat hoornist Anneke Scott hier op haar instrument voor elkaar krijgt. Want virtuoos zijn de stukken wel en Scott lijkt daar geen enkele moeite mee te hebben.
Verder werkt het gebruik van een fortepiano positief. Het klankbeeld blijft transparant en dat maakt dat het luisteren naar deze muziek toch wel plezierig is.
Beethoven – Kruft – Sonatas for Horn and Fortepiano; Anneke Scott & Kathryn Cok; Challenge Classics (CC 72515); € 17,95; www.challenge.nl
Anneke Scott (hoorn) en Kathryn Cok (fortepiano)
Anneke Scott (hoorn) en Kathryn Cok (fortepiano)
Anneke Scott (hoorn) en Kathryn Cok (fortepiano)