Economie

Campina komt met verrassende toetjes

Het zuivelconcern Campina wil de klant vaker verleiden tot het kopen van lekkere, maar duurdere pakken melk, toetjes en kaas.

ANP
26 June 2003 08:22Gewijzigd op 14 November 2020 00:24

Over vijf jaar moet de omzet van het concern uit Zaltbommel voor de helft bestaan uit producten die een winstmarge hoger dan 30 procent hebben. Nu is dat nog geen derde van de omzet. Dat bleek woensdag tijdens een congres in Wageningen ter ere van de opening van een nieuwe onderzoekscentrum van Campina. Dertig onderzoekers van de divisies Campina Duitsland, Nederland en Internationaal werken daar sinds kort samen aan nieuwe smaken, verpakkingen en andere innovaties.

Voorheen werkten zij apart op verschillende plaatsen in Nederland en Duitsland. Om de doelstelling van een hogere winstmarge te halen, werkt Campina hard aan de ontwikkeling van nieuwe producten. Door de onderzoekers grotendeels onder één dak te zetten denkt directeur strategische ontwikkeling B. Steetskamp jaarlijks vaker met succes nieuwe producten op de markt te zetten. Nu slagen gemiddeld tien Campina-introducties per jaar.

Campina was vorig jaar het bekendste merk in het supermarktschap. Het bedrijf is ook bekend van de toetjes van Mona en het Duitse merk Landliebe. Steetskamp zei dat de innovatie van producten van het grootste belang is voor Campina. „Het is meer dan een nieuw product introduceren”, hield hij zijn gehoor voor. „Winnende merken lopen voorop en verrassen.”

Steetskamp erkende dat veel nieuwe artikelen in het supermarktschap een kort leven beschoren zijn. Na een grote introductiecampagne blijkt het product niet op eigen benen te kunnen staan. „Deskundigen denken dat 40 tot soms zelfs 90 procent van de introducties mislukt.” Volgens hem zijn veel innovaties ook nog niet eens echt nieuw, maar een verbetering van een bestaand product.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer