Merkenmachine Unilever hapert
Unilever heeft maandag een omzetwaarschuwing gegeven. Het voedings- en wasmiddelenconcern verlaagde de prognose van de omzetgroei van zijn 400 sterke merken als Knorr, Omo en Dove voor dit jaar naar 4 procent. Eerder ging het bedrijf nog uit van een groei van 5 à 6 procent.
Het concern ondervindt onder meer hinder in de Verenigde Staten, zo maakte het duidelijk in een tussentijdse rapportage. In een tijd dat het economisch slecht gaat, was de omzetgroei bij huishoudelijke en persoonlijke verzorgingsproducten minder sterk dan verwacht. Winkelbedrijven bouwden hun voorraden af.
Ook verkocht Unilever minder luxe parfums op de vliegvelden. Verder viel de groei van vooral het afslankmiddel Slim-Fast tegen. Bovendien stokte de markt voor de verkoop via de zogeheten out of home-afzetkanalen (cafetaria’s, soep- en ijswinkels). Wel denkt Unilever dat de groei van de divisie voedingsmiddelen in het lopende kwartaal aantrekt.
Al in het eerste trimester stokte de omzetgroei van de merken die er voor Unilever toe doen. De omzetstijging kwam toen uit op 3 procent. In het tweede kwartaal zal dat eveneens 3 procent zijn, verwacht Unilever op basis van de maanden april en mei. De belangrijke merken maken voor meer dan 90 procent de totale omzet uit.
Ondanks de lagere omzetgroei handhaaft Unilever zijn winstprognose voor het hele jaar. De winst per aandeel voor bijzondere posten komt uit op 10 tot 12 procent. Daarbij leunt het concern geheel op de tweede helft van 2003: in de eerste zes maanden van dit jaar bleef de winst gelijk aan die van dezelfde periode in 2002. Dat kwam door de verkoop van onder meer Mazola en Diversey Lever en de introductie van nieuwe voedingsmiddelen.
Unilever kan de winstprognose handhaven doordat het meer kosten bespaart dan vooraf begroot. Op dit moment liggen de kostenbesparingen op 100 miljoen euro per kwartaal. Bovendien produceert de onderneming meer producten waarop hoge winstmarges zijn te behalen. Ook heeft het concern zijn prijzen verhoogd in opkomende markten waar valuta’s waren gedevalueerd. Daarnaast denkt het concern 600 miljoen euro te besparen door een wereldwijd inkoopprogramma en dat is meer dan eerder werd gezegd.