Muziek

Wouter Harbers en Marije Weenink winnen EMG Muziekconcours

BARNEVELD – „De jury heeft de messen geslepen”, verklapt Evert van Dijkhuizen. Het gaat er dus om spannen. Vijf musici zitten klaar voor de finale van het EMG Muziekconcours op de beurs Naar Buiten in Barneveld.

6 August 2011 18:03Gewijzigd op 14 November 2020 16:06
Fluitiste Marije Weenink ontvangt de felicitaties van juryvoorzitter Evert van Dijkhuizen. Foto RD, Anton Dommerholt.
Fluitiste Marije Weenink ontvangt de felicitaties van juryvoorzitter Evert van Dijkhuizen. Foto RD, Anton Dommerholt.

De grote tent op het terrein van Holland in Muziek, dat onderdeel vormt van de beurs Naar Buiten, zit vol familieleden, vrienden en beursbezoekers. De jury neemt plaats voorin de ruimte, waar ze vrij zicht op de finalisten heeft. De leden, fluitist Kees Alers, pianist Johan Bredewout en trompettist Arjan Post, letten ook vandaag vooral op techniek en muzikaliteit. Om onder leiding van juryvoorzitter Evert van Dijkhuizen straks het eindoordeel te vellen.

De laatste speler van de halve finale, Marije Weenink (15), mag vandaag beginnen. Ze kiest ”Morceau de Concours” van Fauré als verplicht werk en sluit af met een zelfgekozen stuk, het Presto giocoso uit de sonate voor fluit en piano van Poulenc. De fluitiste wordt aan de piano bijgestaan door haar vader.

Pianist Wouter Harbers (25) toont zijn kunnen in Berceuse, Halling en Elegie uit de Lyrische Stücke van Grieg, door de jury opgegeven composities. Zijn vrije werk is een nocturne van Chopin.

Veel luisteraars maken géén gebruik van de mogelijkheid om de muziektent tijdens de wisseling van de finalisten te verlaten. Een compliment voor de spelers! Zij weten de aandacht van het publiek prima te vangen. Een enkele keer stellen kindergekraai, hoestsalvo’s, gekraak van zakjes en zelfs een passerende militaire band de concentratie van muzikanten op de proef. Het enthousiaste applaus na ieders optreden vergoedt veel.

Hanna van Holst (14) speelt ook vandaag in feite „tegen zichzelf”. Zij drong als enige violiste door tot de halve finale én de finale. „Ze krijgt de hoofdprijs niet zomaar in de schoot geworpen, maar moet bewijzen dat ze die waard is”, aldus de juryvoorzitter. Ze doet dit met het allegro uit een sonate voor viool en basso continuo als verplicht stuk en met Fauré’s Berceuse opus 16 als vrij werk. Een zus begeleidt haar aan de piano.

Joost-Jan van Houten (30) mag als tweede pianist aantreden. Qua kleding –grijs pak zonder strop– verschilt hij in elk geval niet van Harbers. Eveneens niet in zijn verplichte muziekkeuze. Voor zijn vrije stuk tapt hij wel uit een ander vaatje met de Tweede Legende van Liszt. Hij bezit de vrijmoedigheid om laatstgenoemd werk uit het hoofd te spelen. De jury mag straks uitspreken wat Harbers en Van Houten verder onderscheidt.

Aleida Stouten (22) stapt als laatste finalist op het podium. Ze start met Fauré en sluit de finale af met het derde deel uit de Widors Suite, de Romance. „De 19e-eeuwse Widor past mooi bij het muziekdorp”, legt ze uit. De fluitiste heeft pianist Rien Balkenende meegenomen.

„We zochten met dit concours naar mensen die met een overtuigende voordracht een muziekstuk kunnen vertolken”, aldus Van Dijkhuizen na afloop. De aanwezigen hebben met eigen oren kunnen horen dat de bedenkers in die opzet geslaagd zijn. „Alle kandidaten zijn amateur, maar blijken duidelijk veel mans. Hun spel moest dan ook tenminste liggen op het niveau van het muziekschoolexamen D.”

De juryvoorzitter laat de finalisten niet te lang in het ongewisse. „De jury is onder de indruk over de manier waarop jullie je hebben voorbereid en jezelf hier hebt gepresenteerd.” Harbers wint in de categorie piano, dankzij zijn „goede techniek” en „muzikale spel”. Maar Van Houten zat hem dicht op de hielen, alleen al vanwege de mooie sfeer in Grieg, en het uit het hoofd spelen van de lastige Liszt. Bij Van Holst benadrukt Van Dijkhuizen nog eens dat de jury gisteren bijzonder genoten heeft van haar boeiende interpretatie van ”Schindler’s List” van Williams. Vandaag was haar intonatie echter niet goed genoeg om de hoofdprijs in ontvangst te kunnen nemen. Ze wordt wel uitgenodigd voor het hervormingsconcert in Delft.

Fluitiste Stouten grijpt naast de hoofdprijs. Toch beschikt ze over een „prachtige toon”. Weenink mag zich winnaar in de categorie fluit noemen. „Heel muzikaal. Ze mocht nog wel een half uurtje doorgaan, aldus een jurylid. Weer viel het uitstekende contact met haar begeleider op.”

De winnaars van het EMG Muziekconcours zijn 250 euro rijker, mogen een cd opnemen en kunnen zich op 29 oktober laten horen tijdens een One Day-hervormingsconcert in de Oude Kerk van Delft. „Wie wint, moet muzikaal het nodige in zijn mars hebben”, was voorafgaand aan de muziekwedstrijd gesteld. De jury beaamt volmondig dat alle winnaars aan dit criterium voldoen. „Ze vertelden een aansprekend muzikaal verhaal.”

Winnaar Harbers laat na afloop weten tot elf uur vanmorgen getwijfeld te hebben over de keuze van zijn vrije werk. „Uiteindelijk kreeg Chopin de voorkeur, omdat die muziek recht uit mijn hart komt.” Hij is blij met de waardering voor zijn spel. Hij blijft zeker spelen, maar heeft nog geen „vast omlijnde plannen” voor de toekomst. Weenink weet wel wat ze wil: opstomen naar het conservatorium. Ze is „helemaal blij” met de hoofdprijs in haar categorie. „Ik had dit niet verwacht. Ik vond de andere spelers ook erg goed.”

Na 21.30 uur staat een videoverslag van de finale en de prijsuitreiking bij dit artikel.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer