Economie

@tweeps: Hallo, ik zoek een #baan. RT mag

Een baan vinden via Twitter, het kan. Door slim te netwerken en aardig te zijn voor andere twitteraars.

Ellen van de Beek
5 August 2011 14:55Gewijzigd op 14 November 2020 16:05
Illustratie RD, Corné van der Horst
Illustratie RD, Corné van der Horst

Op 4 januari 2010 stuurt Natasja Oosterloo (@NatasjaO op Twitter), net klaar met haar studie bedrijfskunde in Groningen, een tweet de wereld in. „Nieuw jaar, nieuwe kansen. Werk (in Randstad) gezocht! Combi crea/organiserend. Branche bv. internet, media, reclame, uitgeverij.” Wiebe de Jager (@WdeJager), eigenaar van eReaders Group, komt de tweet van Oosterloo tegen en twittert terug. Oosterloo mailt haar cv en motivatie, voert een gesprek en gaat op 15 januari 2010 aan de slag als business developer bij het mediabedrijf, dat zich richt op het stimuleren van digitaal lezen.

Projectmanager Jochem Koole (@JochemKoole) is toe aan een nieuwe uitdaging. De functie van social media manager lijkt hem wel wat, dus hij besluit wat social media managers te volgen op Twitter. Een van hen is Roos van Vugt (@RoosvanVugt) van Deloitte. Op een dag in juni komen ze er –op Twitter– achter dat ze bij dezelfde bijeenkomst over onlinemedia zitten. „Straks even meeten?” twittert Roos. „Ja, leuk!” twittert Jochem terug. Ze ontmoeten elkaar en op 15 augustus, over tien dagen dus, gaat Jochem aan de slag als Senior Adviseur Social Media bij Deloitte.

Koole verwerkte zijn ervaringen deze week in een blog op marketingfacts.nl; Oosterloo schreef het e-book ”Twitter jezelf naar een baan”, dat twee weken geleden verscheen.

Vacaturebibliotheek

De microblogsite Twitter, waarop gebruikers (twitteraars of tweeps) boodschappen (tweets) van maximaal 140 tekens kunnen plaatsen, blijkt een handig medium bij het vinden van een baan en het rekruteren van geschikt personeel. Vacaturesites als monsterboard.nl plaatsen inmiddels een groot deel van hun vacatures op Twitter en werving- en selectiebureaus en bedrijven doen hetzelfde.

Volgens Jos Jaspers van workT.nl, een site die vacatures die via Twitter worden aangeboden ordent op branche, wordt Twitter op de markt van werving- en selectie een steeds belangrijker speler. „Vooral omdat Twitter breder ingeburgerd raakt en niet meer alleen een speeltje is van hoogopgeleiden.” Volgens Jaspers scoren de vacatures in de administratieve en financiële branche het hoogst, gevolgd door de branche media en reclame. Op plaats drie staan vacatures voor zzp’ers. „Op dit moment de snelst groeiende groep.” Een eenvoudige manier om dit soort Twittervacatures te bekijken, is zoeken op het trefwoord –of, in Twittertaal: de hashtag– #vacature.

Netwerken

Een andere manier van werk zoeken via Twitter –de manier waarop Natasja Oosterloo en Jochem Koole hun baan vonden– is door gebruik te maken van de specifieke eigenschappen van het medium. Een twitteraar kan bijvoorbeeld eenvoudig voor hem interessante mensen volgen, zonder daarvoor eerst toestemming te hoeven vragen, zoals wel regel is bij andere sociale media zoals LinkedIn en Facebook.

Twitteraars kunnen elkaar tevens gemakkelijk aan tips helpen die op reguliere vacaturesites niet te vinden zijn. Andere twitteraars moeten jou wel aardig genoeg vinden om je tips te gunnen, aldus Oosterloo, dus is het belangrijk te zorgen voor een goed imago op de blogdienst, een „hoge gunfactor.”

Oosterloo, die zegt haar baan mede te danken te hebben aan haar hoge gunfactor, begon al in 2008 met het versturen van wat Hare Majesteit „korte, snelle boodschapjes” noemt. Destijds ervoer ze Twitter nog als een verlaten woestijn, maar gaandeweg werd de microblogsite een gezellige, digitale ‘kroeg’ waar ze interessante contacten opdeed, boeiende mensen volgde en zelf steeds meer volgers kreeg. Ze reageerde actief op tweets van anderen, stuurde interessante tweets door –het zogeheten ”retweeten”, afgekort tot RT– en organiseerde fysieke ontmoetingen tussen twitteraars. Met al dat actieve twitteren en organiseren bouwde ze krediet op bij haar Twitternetwerk; een hoge gunfactor. Die zorgde ervoor dat een heleboel mensen de bewuste tweet van 4 januari retweetten, waardoor ze extra opviel bij haar werk­gever.

Wie z’n gunfactor wil verhogen, heeft zelfs baat bij de in de ogen van velen triviale tweets over de maaltijd of het supermarktbezoek. Tussen alle zakelijke tweets door af en toe iets persoonlijks twitteren, is juist helemaal niet erg, zegt Oosterloo. Tweets over hoe lekker het avondeten was, zijn, mits met mate verstuurd, te vergelijken met de praatjes over het weer die in het fysieke leven fungeren als smeermiddel om conversaties op gang te krijgen. En ze maken iemands Twitterprofiel completer, zegt Oosterloo, die zelf ook privétweets stuurt. „Ik ben allebei, werk en privé. Waarom zou ik dan ook niet gewoon over beide twitteren?”


Twacatures

Naarmate het aanbod van vacatures op Twitter toeneemt, wordt het voor de werkzoekende twitteraar moeilijker door de bomen het juiste bos te vinden. Websites die selecties van Twitter­vacatures verzorgen, schieten dan ook als paddenstoelen uit de grond. Zo bestaan inmiddels onder meer de sites twittervacatures.com, twitterbaan.nl, twitjobs.nl, vacaturetweeter.nl, vacaturelandkaart.nl en workT.nl. Via workT.nl kunnen mensen bijvoorbeeld filteren op branche en via vacaturelandkaart.nl zijn de Twittervacatures –in jargon ”twacatures” – per regio te zien. Jos Jaspers van workT.nl durft geen precies aantal te noemen van het aantal vacatures dat op Twitter verschijnt. „Het zijn er honderden per dag”, zegt hij. Volgens Godfried van Loo van vacaturelandkaart.nl komen er maandelijks 60.000 vacatures bij op de microblogdienst, zo zei hij in maart tegen Het Financieele Dagblad. Daarvan is overigens de helft onbruikbaar vanwege de vele retweets en dubbele plaatsingen.

Meer over
werk & leven

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer