HSL en hoofdrailnet mogelijk in één spoordeal
DEN HAAG (ANP) – Het kabinet overweegt de onderhandelingen met de Nederlandse Spoorwegen (NS) over het hoofdrailnet en de hogesnelheidslijn (HSL) op één hoop te gooien. Het is een van de opties die minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) bekijkt om de problemen met de HSL op te lossen, aldus een woordvoerster van de minister dinsdag na een bericht in de Telegraaf.
De minister heeft eerder dit jaar van de Tweede Kamer de ruimte gekregen deze zomer een oplossing te vinden met de uitbater van de hogesnelheidslijn High Speed Alliance (HSA), grotendeels in handen van NS. De problemen bij de HSA zijn zo groot dat Schultz van Haegen begin dit jaar meldde dat zelfs een faillissement niet valt uit te sluiten.
Voor GroenLinks-Kamerlid Ineke van Gent staat de HSA „voor hopeloos slecht aanbesteden” in het verleden. „Daarvoor betalen we nu de rekening.” Het is volgens haar zaak „de huwelijkse voorwaarden met de NS” zo aan te scherpen dat de pijn eerlijk wordt verdeeld tussen het spoorbedrijf en de overheid.
Volgens Van Gent zou het mooi zijn als er deze maand of in september duidelijkheid komt, vooral ook over de aanbesteding van het hoofdrailnet aan de NS. Zij vreest dat anders langetermijninvesteringen aan het spoor te lang worden uitgesteld.
Maar haar collega Maarten Haverkamp van regeringspartij CDA zegt de minister al gewaarschuwd te hebben dat de exploitatie van het hoofdrailnet door de NS helemaal niet zo vanzelfsprekend meer kan zijn wegens alle problemen bij HSA. Volgens Haverkamp hangt alles af van de mate waarin de NS willen meewerken aan een oplossing voor de hogesnelheidslijn „die de belastingbetaler zo min mogelijk gaat kosten”.
Een woordvoerder van de NS laat weten dat de minister in het voorjaar heeft gezegd alle oplossingen met betrekking tot HSA te onderzoeken. „Wij wachten af tot de minister de Kamer daar na de zomer over informeert.”