„Top-downcampagne SGP pakte goed uit”
DEN HAAG – De centraal geleide verkiezingscampagne heeft vorig jaar goed uitgepakt voor de SGP. De ChristenUnie koos voor een traditionele aanpak en verloor kiezers.
Die conclusie trekt student Frank Tieskens van de Universiteit van Amsterdam in zijn masterscriptie ”Voor een gunstige uitslag” over de verkiezingscampagnes van SGP en ChristenUnie. Het ND berichtte er vanmorgen over.
De SGP koos er vorig jaar voor weinig over te laten aan lokale afdelingen (slechts zaken als het plakken van posters en helpen bij het organiseren van bijeenkomsten), en de campagne voor de Tweede Kamerverkiezingen juist inhoudelijk aan te sturen door een centrale, dagelijks vergaderende campagnecommissie. Daarin zaten onder anderen lijsttrekker Van der Staaij, fractievoorlichter De Bruyne en campagneleider Smit.
Bij de verkiezingen in juni 2010 behaalde de SGP vervolgens 10.000 stemmen meer dan bij de vorige Kamerverkiezingen.
De ChristenUnie daarentegen behaalde in 2006 nog 390.969 stemmen, tegen 305.094 vorig jaar; een verlies van 85.875 stemmen. Die partij koos er op grond van eerdere ervaringen voor de campagne anders op te zetten. Niet als het werk van een kleine kring, maar breed gedragen vanuit de hele partijorganisatie.
Dat pakte slecht uit, stelde een evaluatiecommissie van de ChristenUnie enkele maanden geleden. Er ontstond een „heel complexe organisatie die niet ingeregeld bleek en op cruciale momenten niet goed functioneerde.” Er was geen duidelijkheid over de vraag wie de inhoudelijke koers in de campagne regisseerde. Hoofdrolspelers „stonden te veel op afstand en ontbeerden hierdoor op beslissende momenten cruciale informatie.”
In hoeverre de stemmenwinst bij SGP en het verlies bij CU precies toe te schrijven zijn aan de manier van campagne voeren, is lastig vast te stellen.