Toon Hagen speelt Bach in Nijmegen.
Toon Hagen kruipt dinsdag 2 augustus achter de klavieren van het Königorgel (1776) van de Grote Kerk in Nijmegen. Hij speelt het ”Dritter Theil der Clavier Übung bestehend in verschiedenen Vorspielen über die Cathechismus- und andere Gesänge vor die Orgel” van Johann Sebastian Bach. Een werk dat in 1739 in Leipzig verscheen. Mogelijk ter gelegenheid van de viering van 200 jaar reformatie in de Duitse stad.
De bundeling van 27 composities (3x3x3) wordt breed gezien als een eerbetoon aan de Drie-eenheid. Dit zou onder meer in de Praeludium und Fuge in Es-dur het geval zijn.
De door Bach zelf verzorgde uitgave voor „kenners en liefhebbers” bevat het Praeludium in Es-Dur (BWV 552/1), koraalbewerkingen (BWV 669-689), vier duetten (BWV 802-805) en de Fuga in Es-Dur (BWV 552/2). Opmerkelijk genoeg kreeg elk van de tien gekozen koralen zowel een manualiter- als een pedaliterbewerking. Daaronder bevinden zich twaalf koraalvoorspelen over de lutherse catechismus: de tien geboden, het geloof, het Onze Vader, de doop, de boete en het avondmaal.
Het ”Dritter Theil der Clavier Übung” geldt als een van de hoogtepunten in de orgelliteratuur. De composities vormen het bewijs van Bachs onuitputtelijke fantasie en zijn superieure meesterschap. De Thomascantor zelf zei over alle ingewikkelde constructies die hij hanteerde: „Wie net zo vlijtig studeert en oefent als ik, kan dit ook.”
De zomerconcertserie van de Nijmeegse Orgelkring omvat ieder jaar een tweetal exclusieve Bachconcerten omdat „het oeuvre van deze componist zo rijk en omvangrijk is en de kwaliteit van zijn composities door geen enkele componist na hem is overtroffen.” Vorige maand gaf Klaas Stok acte de presence, komende dinsdag komt de cantor-organist van de Grote of Sint-Michaëlskerk te Zwolle aan het woord.