Orkest van het Oosten in trek
Het Orkest van het Oosten heeft voor het komende concertseizoen bijna 90 procent meer abonnementen verkocht dan tijdens het afgelopen seizoen. De belangstelling voor concertseries in de vaste speelplaatsen Enschede, Zwolle en Deventer groeide explosief na de invoering van een nieuwe marketingaanpak.
Dat meldt het orkest op zijn site. Positief nieuws dus in tijden van subsidievermindering. In de standplaats Enschede, waar de meeste concerten plaatsvinden, nam het aantal abonnementen met zo’n 60 procent toe. In de vaste speelplaatsen Zwolle en Deventer zijn tot nu toe drie tot vier keer zo veel abonnementen verkocht.
Het Orkest van het Oosten wil zo veel mogelijk vaste bezoekers aan zich binden door hun loyaliteit te belonen. Daarom is de aanschaf van een abonnement met ingang van het nieuwe seizoen extra aantrekkelijk gemaakt, onder meer met kortingen van 25 tot 40 procent. Dit aanbod – ondersteund met een gerichte marketingcampagne – slaat aan, tegen de landelijke trend in, aldus het orkest.
Door het gestegen aantal vaste bezoekers kan het gezelschap rekenen op een grotere basisbezetting per concert. Op termijn kunnen daardoor de kosten voor incidentele marketing naar beneden en neemt de stabiliteit van de omzet en de organisatie toe.
De nieuwe marketingaanpak is onderdeel van het businessplan van het Orkest van het Oosten dat gericht is op een sterke vergroting van het percentage eigen inkomsten. Het orkest werkte al langere tijd aan de realisatie van dit businessplan voordat Den Haag in juni besloot tot een subsidievermindering van 40 procent per 1 januari 2013. De provincie Overijssel, de gemeente Enschede, bedrijven en particulieren hebben het Orkest van het Oosten hulp toegezegd bij het versneld realiseren van het bestaande businessplan.