Twentse zonneauto getest in windtunnel
MARKNESSE (ANP) – In de lagesnelheidswindtunnel in Marknesse, waar normaal gesproken modellen van vliegtuigen getest worden, stond dinsdag de Twentse zonneauto 21Connect, bevestigd op een ronde, draaiende plaat. Met een ijzig koude wind van 90 kilometer per uur werd de luchtweerstand van de auto getest. „Dat is wel wat anders dan de Australische woestijnwind”, grapten de teamleden tegen elkaar.
De 21Connect, een product van studenten van de Universiteit Twente en de hogeschool Saxion, doet in oktober mee aan de World SolarChallenge. Dat is een race van ruim 3000 kilometer dwars door de woestijn van Australië, waar ongeveer 40 teams uit zo’n 20 verschillende landen aan deelnemen.
De Twentse zonneauto heeft voornamelijk ronde vormen, zodat de wind er langs alle kanten goed langs kan glijden. Hierdoor heeft de wagen zo weinig mogelijk last van luchtweerstand. „We weten al heel veel over de luchtweerstand van de auto. Met de kennis die we vandaag opdoen kunnen we nog kleine aanpassingen doen. We bekijken nu bijvoorbeeld de optimale hoogtestand van de auto”, aldus teamlid Harm den Dekker.
De Twentse studenten zijn niet de enige gasten dinsdag in Marknesse. Ook een team van Chinezen uit de luchtvaartindustrie loopt er rond. „Die komen hier praten over mogelijke testen. We krijgen hier mensen uit de hele wereld die vliegtuigen testen”, aldus directeur van de stichting Duits-Nederlandse Windtunnels (DNW) GeorgEitelberg.
Net als voorgaande jaren doen ook dit jaar weer twee Nederlandse teams mee aan de zonneautorace in Australië. Naast het Twentse team is dat de TU Delft met de Nuna6. Die wordt donderdag getest in de windtunnel in Marknesse.
Beide teams vertrekken in de loop van augustus naar Australië, waar ze verder gaan testen en trainen. 16 oktober begint de World Solar Challenge.