TPG-topman wil meer geld voor voedselhulp
P. Bakker, de topman van het post- en logistieke bedrijf TPG, wil de komende jaren meer geld aan voedselhulp uitgeven.
De onderneming steekt dit jaar 5 miljoen euro in haar samenwerking met het wereldvoedselprogramma WFP van de Verenigde Naties. Bakker zei donderdag te overwegen dat bedrag volgend jaar al te verhogen naar maximaal 10 miljoen.
Het concern werkt ongeveer een halfjaar samen met het wereldvoedselprogramma. TPG geeft niet alleen geld, maar stelt ook mensen, kennis en systemen ter beschikking in de strijd tegen de honger.
Bakker ziet hongerbestrijding vooral als een logistiek probleem. Er wordt wereldwijd genoeg voedsel geproduceerd om de hele wereldbevolking te voeden, maar het is moeilijk om het bij de mensen te krijgen die het nodig hebben, stelt de directeur. „TPG heeft heel veel ervaring met logistiek. Wij kunnen helpen.”
Het concern geeft dit jaar ongeveer 1 procent van de nettowinst aan het WFP. „Bedrijven die vooroplopen in het steunen van goede doelen geven meestal 2 procent. Dat kunnen wij ook.” Daar komt bij dat de resultaten van de eerste maanden van de sponsoring Bakker zeer tevreden stellen. TPG heeft ongeveer 2 miljoen van het beschikbare budget uitgegeven.
Door de hulp van TPG hebben volgens Bakker 62.000 mensen een jaar genoeg te eten. „Het is een druppel op de gloeiende plaat, maar het is toch een flink aantal.” Bovendien heeft het bedrijf ervoor gezorgd dat het WFP in de toekomst miljoenen euro’s kan besparen. Verder hebben 750 TPG’ers zich aangemeld om een tijd voor het voedselprogramma in ontwikkelingslanden te gaan werken.
Het sponsoren van het WFP was een idee van Bakker zelf. De andere bestuursleden twijfelden eerst aan het nut van een dergelijke samenwerking. „Maar toen ze bij WFP-projecten in Afrika waren geweest, waren ze overtuigd.” Bakker verwacht dan ook dat ze een hogere financiële bijdrage aan het WFP serieus zullen overwegen als de resultaten van de sponsoring tenminste goed zijn.
De TPG-topman pakt de samenwerking tussen zijn concern en het WFP bedrijfsmatig aan. De investeringen van de onderneming moeten resultaat hebben. De topman wil voorkomen dat zijn geld in een bodemloze put verdwijnt. Daarom stelt hij eisen aan de samenwerking met het wereldvoedselprogramma. „Als ons geld en het inzetten van onze kennis het WFP niks extra’s oplevert, stoppen we ermee.”
Dit jaar rekent Bakker de sponsoring nog niet af op harde doelstellingen. „Het is nu nog wennen. Als een TPG’er ergens een logistiek centrum van het WFP binnenloopt en zegt dat dingen anders moeten, levert dat soms spanningen op.” Eind dit jaar zal Bakker specifieke doelstellingen stellen die moeten worden gehaald. „Uiteindelijk gaan we gevoede monden tellen.”
TPG kan in elk geval rekenen op de steun van andere bedrijven. „Verscheidene buitenlandse ondernemingen hebben bij ons aangeklopt met de vraag of ze kunnen helpen.” Bovendien zoekt het postbedrijf soms zelf anderen om mee samen te werken aan projecten. Bakker: „Maar ik ben geen missionaris geworden die bij iedereen langsgaat en vraagt: „Doet u al iets.”