Economie

BlackBerry zoekt de klant zonder smartphone

RIJSWIJK (ANP) – BlackBerry wil zijn marktaandeel in de nog steeds flink groeiende markt voor smartphones verder vergroten. „Daarbij richten we ons op waar we goed in zijn: consumenten die een gewone telefoon hebben ervan overtuigen over te stappen op de Blackberry”, zei Patrick Spence van Research in Motion (RIM), het moederbedrijf van BlackBerry, woensdag in een vraaggesprek met het ANP. Spence is directeur voor Europa, het Midden-Oosten en Afrika.

13 July 2011 16:38Gewijzigd op 14 November 2020 15:48
BlackBerry. Foto ANP
BlackBerry. Foto ANP

Volgens RIM hebben in de hele wereld nu 67 miljoen mensen een BlackBerry; eind november vorig jaar waren dat er nog 55 miljoen. In de regio waar Spence mede verantwoordelijk voor is, kwamen er in de afgelopen drie weken 1 miljoen mensen met een BlackBerry bij.

„We kunnen spreken van een explosieve groei wereldwijd, een mijlpaal”, zei Spence. „En Nederland heeft daar een groot aandeel in, zowel bij consumenten als zakelijke gebruikers.”

In Nederland was de BlackBerry van de Canadese producent in mei de best verkochte smartphone, zo blijkt uit cijfers van marktonderzoeksbureau GfK Retail & Technology. Volgens Spence is het de bedoeling om deze lijn door te trekken. „We gaan de komende maanden zeven nieuwe smartphones introduceren. De huidige BlackBerry Bold-smartphone doet het al heel erg goed in Nederland.”

De aandeelhouders en investeerders van RIM waren tijdens de algemene aandeelhoudersvergadering dinsdag minder enthousiast. Zij verwijten de top van het bedrijf mismanagement, omdat RIM veel marktaandeel verliest aan concurrenten Apple en Google, vooral in Noord-Amerika. „Jullie laten je lunch opeten door Apple en Google. Jullie zijn vernieuwend, maar niet goed in het verkopen van jullie producten”, zei een teleurgestelde investeerder.

Volgens Spence wordt er hard gewerkt om een substantieel aandeel te houden. „De Amerikaanse markt is uniek. Daar komt bij dat we in veel andere markten wel groei realiseren. Dat heeft vooral te maken met de juiste netwerken en operators waarmee we samenwerken.”

Onlangs introduceerde RIM zijn tablet PlayBook op de Nederlandse markt. De PlayBook kan worden gebruikt in combinatie met de BlackBerry, bijvoorbeeld om internettoegang te krijgen. Het Canadese bedrijf is van plan volgend jaar een supersmartphone op de markt te brengen, een combinatie van een tablet en een smartphone.

RIM werd in 1984 opgericht. Het hoofdkantoor is gevestigd in Waterloo in Canada. Het concern lanceerde in 1999 zijn eerste BlackBerry-smartphone.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer