Binnenland

Kamer onderzoekt kosten Betuweroute

De Tweede Kamer start een parlementair onderzoek naar de financiële risico’s van grote projecten, zoals de Betuweroute en de hogesnelheidslijn. De Kamer wil de kosten van grote investeringen beter in de hand houden.

Redactie politiek
19 June 2003 11:23Gewijzigd op 14 November 2020 00:23

Dat bleek woensdag na de publicatie van een kritisch rapport van de Algemene Rekenkamer. Op verzoek van de Kamer onderzocht het controleorgaan de risicoreservering van bijna 1 miljard euro voor spoorlijnen die de vorige minister van Verkeer en Waterstaat, De Boer, in de begroting voor 2003 had opgenomen. De toelichting waar het geld voor was bedoeld, ontbrak. De Rekenkamer stelt dat de informatievoorziening van de bewindsman „onvolledig en daardoor onvoldoende inzichtelijk” was.

De Tweede Kamer is geschrokken van het onderzoek. De fracties van SP, GroenLinks en SGP willen een parlementaire enquête naar de Betuweroute. PvdA en D66 sluiten een enquête ook niet uit. Deze fracties willen eerst de uitkomst van een parlementair onderzoek afwachten.

CDA en VVD zijn tegen een enquête. CDA-kamerlid Van Haersma Buma: „Het leidt alleen tot zinloos toeschuiven van zwartepieten.” Volgens VVD’er Hofstra is het duidelijk wat er allemaal is gebeurd: „Als Kamer zaten we er iedere keer bij.” CDA en VVD hebben niet de indruk dat de achtereenvolgende bewindslieden de Kamer bewust verkeerd hebben geïnformeerd.

De regeringspartijen, CDA, VVD en D66, en de grootste oppositiepartij, de PvdA, willen op dit moment niet verder gaan dan een parlementair onderzoek naar de vraag hoe megaprojecten financieel binnen de perken kunnen blijven. Ook de LPF is voorstander van een breed onderzoek naar megaprojecten, zodat „megablunders als de Betuweroute in de toekomst voorkomen worden”, aldus LPF-kamerlid Hermans.

Welke vorm het parlementaire onderzoek krijgt, is nog niet helder. De Tweede Kamer zal uiterlijk volgende week een werkgroepje instellen dat daarover nadere voorstellen aan de Kamer doet. Na de zomer kan een onderzoeksteam van kamerleden en ondersteunende staf dan aan de slag. De parlementaire commissie zal bij het onderzoek ook de gang van zaken betrekken bij megaprojecten die niet duurder zijn dan gepland, zoals de Westerscheldetunnel.

De CDA’er Van Haersma Buma vindt dat de Kamer een toetsingskader op moet stellen op basis waarvan de politiek de financiële risico’s bij megaprojecten in kaart kan brengen. D66-kamerlid Van der Ham rekent op betere methodes voor kostenramingen.

De Tweede Kamer deelt in grote lijnen de conclusies van de Rekenkamer over de risicoreservering van 1 miljard euro door minister De Boer. Zoals het nu is gegaan, mag het in ieder geval niet meer. De regering moet over dergelijke zaken direct duidelijkheid verschaffen. Wat De Boer deed is volgens PvdA-kamerlid Dijksma „ongehoord.”

CDA-kamerlid Van Haersma Buma rekent het De Boer niet ernstig aan dat hij te weinig informatie heeft gegeven: „Het was geen achterhouden van informatie, maar een bewuste beleidskeuze.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer