PostNL bezorgt 6 procent Duitse post
DEN HAAG (ANP) – PostNL, het voormalige TNT Post, heeft op de Duitse postmarkt inmiddels een marktaandeel van 6 procent. Dat staat in de nieuwsbrief van PostNL.
Het bedrijf is nu tien jaar actief bij de oosterburen.
Volgens de directeur van TNT Post Deutschland, het bedrijf blijft daar zo heten, is de Duitse postmarkt de meest zwaarbevochten van heel Europa. „De Duitse postmarkt is qua omzet en aantal huishoudens de grootste van Europa”, aldus Mario Frusch. Duitsland telt 40 miljoen huishoudens.
„Deutsche Post doet alles om deze attractieve postmarkt, waarop ze nog steeds een marktaandeel van 90 procent heeft, te verdedigen.” ‘Desondanks’ is TNT Post Deutschland inmiddels uitgegroeid tot een bedrijf met 4000 medewerkers met in 2010 een jaaromzet van 400 miljoen euro.
Dat zou mede te danken zijn aan een stevige lobby tegen maatregelen die Deutsche Post DHL bevoordelen.
„Het bewust overdreven hoge post-minimumloon is door het hoogste gerechtshof nietig verklaard, het btw-privilege van Deutsche Post is inmiddels van tafel en de Duitse regulator heeft de prijsdumping en discriminatie van Deutsche Post recent veroordeeld.”
Volgens Frusch verzamelt PostNL steeds bewijzen en indicaties voor misbruik van de „dominante marktpositie” door Deutsche Post DHL.