„Kinderen slimmer door muziekonderwijs”
AMSTERDAM (ANP) – Muziekonderwijs maakt kinderen slimmer. Dat blijkt uit Canadees onderzoek waar hoogleraar muziekcognitie Henkjan Honing woensdag over zal spreken op de conferentie Muziek en het Brein in Amsterdam.
De onderzoekers verdeelden een groep van 144 6-jarige kinderen willekeurig in vier subgroepen. Ze kregen respectievelijk een jaar lang zang-, piano-, toneel- of geen les. Aan het begin en het einde van het jaar werd het IQ van de kinderen gemeten. Na een jaar bleek dat de kinderen die muziekles hadden genoten, een hoger IQ hadden dan de kinderen die toneelles of geen extra lessen hadden gekregen.
„Voor het eerst is in een goed, betrouwbaar onderzoek een causaal verband aangetoond tussen muziekonderwijs en de cognitieve ontwikkeling van kinderen”, aldus Honing. Hij denkt dat die ontwikkeling komt doordat kinderen op verschillende vlakken geprikkeld worden: ze leren noten lezen, ze luisteren naar collega-musici en ze krijgen een betere fijne motoriek doordat ze leren een instrument te bespelen.
De invloed van muziekonderwijs op de hersenen is trouwens duidelijk te zien op scans. „Mijn collega’s hebben aangetoond dat bij musici bepaalde hersendelen groter zijn en sterkere verbindingen hebben dan bij andere mensen”, aldus Honing.
Ook lijken mensen een cognitieve reserve op te bouwen door op jonge leeftijd te leren musiceren. Zo komt woensdag op het congres een oudere dame pianospelen. „Ze is aan het dementeren, maar haar pianospel is nog steeds ontroerend aanwezig”, volgens Honing.