Philips paait jeugd met hippe producten
Het elektronicaconcern Philips wil zijn greep op de jonge consument fors verstevigen. „Jonge consumenten fungeren als wegwijzer in deze spannende marktomstandigheden”, stelde directeur Europa Rudy Provoost van de Philips-divisie consumentenelektroncia donderdag tijdens een bijeenkomst in Noordwijk.
Onder het credo ”Things to do your thing” presenteerde Philips een reeks nieuwe apparaten voor met name jongeren. Zo zijn in Nederland vanaf juli twee soorten ’sleutelhangers’ te koop vanaf 129 euro. De ene is een digitaal cameraatje, op de andere kan de gebruiker muziek- en tekstbestanden opslaan.
Om de foto’s te verwerken en toegang tot de data te hebben, steekt de gebruiker de sleutelhanger in de USB-aansluiting van de computer. Die fungeert tevens als oplader voor de batterij. Philips denkt vooral kopers te vinden onder 15- tot 25-jarigen. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek telt die doelgroep in Nederland ruim 2 miljoen jongeren. Consumenten hebben de apparaatjes in het Philips-homelab uitgebreid getest.
Volgens Philips-marketingmanager Arthur van Rest draait het bij jongeren om delen. „Zoals het delen van ervaringen en van elkaars muziek. Deze apparaatjes hang je om je hals en je kunt ze bij elkaar in de computer stoppen.”
Provoost stelde dat de markt voor persoonlijk vermaak „heel groot” is. Hij zei niet te kunnen aangeven wanneer de jonge kopers merkbaar bijdragen aan het financiële resultaat van Philips. „Maar het zal relatief beperkt zijn. Waar het ons om gaat is dat we een nieuwe generatie consumenten willen aanboren.”
Volgens de Belg blijkt uit onderzoek dat jongeren Philips beschouwen als „een hip en progressief merk.” Twee jaar geleden stond Philips’ aandacht voor jonge consumenten „nog in de kinderschoenen, maar in onze samenwerking met televisiezender MTV en met Nike zijn we goed bezig”, meende Provoost.