Lavinia Meijer op harp
Het zal je maar gebeuren dat je een kind uit een ver Aziatisch land adopteert, dat zich vervolgens ontpopt als een muzikaal wonder.
Het overkwam de ouders van harpiste Lavinia Meijer. De conservatoriumopleiding van deze geboren Zuid-Koreaanse (1983) begon al op haar elfde jaar. Het werd het begin van een indrukwekkend traject langs grote namen bij wie ze een masterclass of cursus volgde. Haar veelzijdigheid is dan ook groot. Onlangs coachte de Amerikaanse componist Philipp Glass haar nog bij het instuderen van een van zijn stukken.
Talent gekoppeld aan keihard studeren resulteerde in een kunstenaar die niet zomaar muziek speelt maar ook echt muziek maakt. Sommige werken van deze cd stijgen dan ook boven hun oorspronkelijke niveau uit; dat geldt dan vooral stukken die van zichzelf niet tot het meest geïnspireerde repertoire behoren.
De Fantasie über das Niederländische Volkslied ”Wien Neerlandsch bloed” van ene Johannes Snoer had voor mij als enige aardigheid dat de componist in de slotmaten subtiel verwijst naar een regel uit het Wilhelmus, dat indertijd door koningin Wilhelmina gekozen werd als volkslied boven het bombastische lied over „bloed van vreemde smetten vrij.” Maar Meijer weet het allemaal zo neer te zetten dat zelfs deze muziek boeit. Dat komt door haar beheersing van de akelig moeilijke partituur en haar uitstekende timing.
Interessant is ook de poëtische Impromptu van Reinhold Glière, die verder vooral bekend is vanwege zijn Sovjetmuziek. Hoogtepunt vond ik het Franse repertoire: Pierné, Fauré, Saint-Saëns en Roussel. Alleen al voor de Impromptu-Caprice van eerstgenoemde had ik deze cd niet willen missen.
Lavinia Meijer, harp – Fantasies & Impromptus; Channel Classics (CCS SA 31711); € 22,95; www.channelclassics.com
Lavinia Meijer, harp
Lavinia Meijer, harp
Lavinia Meijer, harp