‘Maffia’ houdt baggeraars weg van Mississippi
WASHINGTON (ANP) – De Mississippi bereikt recordniveaus en dat betekent dat de Amerikaanse rivier straks uitgebaggerd moet worden, als het waterpeil zakt. Normaliter een klus naar de hand van Nederlandse baggeraars. Maar niet in de VS. Onder meer wetgeving en „maffiapraktijken van baggeraars” voorkomen dit.
Nederlandse baggeraars kampen met de protectionistische Merchant Marine Act of 1920, ook wel Jones Act genoemd. De wet bepaalt onder meer dat alleen schepen van Amerikaanse makelij vracht of personen mogen vervoeren op Amerikaanse wateren. Tijdens de nasleep van de overstromingen in New Orleans in 2005 door orkaan Katrina werden tijdelijk uitzonderingen op deze regel gemaakt.
Een specialist bij de Nederlandse ambassade in Washington op het gebied van waterbeheer stelt in verband met de Jones Act dat „Amerikaanse baggeraars als een soort maffia opereren, die erg actief is in het lobbyen en erg mondig is door te stellen dat ze geen inmenging van buitenlandse bedrijven willen, als dat aan de orde is”. De specialist zei daarnaast dat de capaciteit van de Amerikaanse baggervloot niet voldoende is om het extra werk aan te kunnen.
Het Army Corps of Engineers is verantwoordelijk voor de vaargeul over de gehele lengte van de Mississippi en voor het tegengaan van overstromingen. Het Corps zorgt ervoor dat over de gehele vaargeul een diepte van 9 voet, zo’n 3 meter wordt vrijgehouden door te baggeren. De dienst wordt gefinancierd door de federale overheid. Een woordvoerder stelt tegenover het ANP: „We kunnen normaal gesproken de hoeveelheid baggerwerkzaamheden aan met ons eigen materiaal en het uitgeven van contracten aan derde partijen. Maar na de vloed hebben we waarschijnlijk enkele aanvullende baggercontracten nodig om het werk aan te kunnen.”
De vraag is of die extra contracten er komen en als dat het geval is, of Nederlandse bedrijven in aanmerking komen. De Amerikaanse federale overheid bevindt zich midden in een begrotingscrisis en het is de vraag of er extra geld beschikbaar komt. Congresleden zijn terughoudend met het doen van extra uitgaven, al lijkt het waarschijnlijk dat net als bij vorige overstromingen noodfondsen ter beschikking komen. Een ondiepe vaargeul kan bijvoorbeeld betekenen dat graanschepen de rivier niet meer over kunnen en dat kan de economie schaden.
Een woordvoerder van Royal Boskalis Westminster NV stelt dat zijn bedrijf het enige niet-Amerikaanse bedrijf is dat wel met een baggerschip in Amerika mag opereren. Boskalis vond een maas in de wet waardoor het rechten verkreeg om in Amerika te baggeren. Die maas is inmiddels gedicht. Boskalis baggert op dit moment niet in de VS en de woordvoerder stelt dat het afhangt van de aantrekkelijkheid van het project of Boskalis meedingt naar opdrachten op de Mississippi.
De Mississippi heeft last van een recordaanvoer van water. Meerdere sluizen van de Mississippi zijn opengezet om overtollig water af te voeren en zo onder meer de zuidelijk gelegen steden New Orleans en Baton Rouge te beschermen. Ondanks het hoge waterpeil van de Mississippi houden de dijken vooralsnog goed stand.