Economie

Digicam verovert Nederland

De verkoop van digitale camera’s in Nederland is vorig jaar explosief toegenomen. Dat bleek woensdag uit navraag bij marktonderzoeksbureau GfK Benelux Marketing Services.

ANP
12 June 2003 08:35Gewijzigd op 14 November 2020 00:22
…meer camera voor minder geld…
…meer camera voor minder geld…

De ondervraagde winkeliers verkochten 485.000 digitale fototoestellen. Dat is ruim twee keer zo veel als in 2001.

GfK Benelux Marketing Services verricht constant panelonderzoek naar de cameraverkopen in Nederland. Het bureau gebruikt de gegevens van onder meer de fotovakhandel, elektronicazaken, telecomwinkels, warenhuizen en computerwinkels. „Daarmee is circa 80 procent van de markt afgedekt”, is de inschatting van GfK-projectmanager Laurens van den Oever.

De deelnemende ondernemers verkochten vorig jaar voor 248 miljoen euro aan digitale camera’s, een stijging van 66,4 procent.

Terwijl de digitale camera terrein verovert, staat de markt voor het ’gewone’, analoge fototoestel sterk onder druk. Vorig jaar nam het aantal verkochte analoge camera’s af met circa 30 procent tot 458.000 exemplaren. De omzet daalde van 112 miljoen euro in 2001 naar 82 miljoen euro in het afgelopen jaar.

Als gevolg van de toenemende populariteit van digitale camera’s onder fotografieliefhebbers, krijgt de consument „steeds meer camera voor minder geld”, constateert Van den Oever. Het aanbod van diverse soorten camera’s heeft een hoge vlucht genomen. „Als gevolg daarvan is de verkoopprijs onder druk komen te staan.”

De koper telde in 2001 gemiddeld 443 euro voor een digitaal toestel neer. In 2002 signaleerde GfK een gemiddelde verkoopprijs van 417 euro. „Inmiddels is de prijs weer iets omhoog gegaan. In april werd er gemiddeld 421 euro voor een digitale camera betaald”, vertelt Van den Oever. Volgens hem worden de camera’s kwalitatief steeds beter en dat beïnvloedt de prijs.

Digitale fotografie kent steeds meer verschijningsvormen. Zo zijn er inmiddels mobiele telefoons te koop met een camera erin. Bij de deelnemers van het GfK-panelonderzoek gingen in het eerste kwartaal van dit jaar 767.000 zaktelefoons over de toonbank. Hiervan was 3 procent uitgerust met een digitale camera en 5 procent met de mogelijkheid om er een op aan te sluiten.

Op basis van consumentenonderzoek heeft zusterbedrijf GfK PanelServices Benelux een topvijf samengesteld van de grootste kopersgroepen van digitale camera’s. De belangrijkste categorie kopers (21,2 procent) bestaat uit stellen in de leeftijd van 35 tot 54 jaar. Tweede op de lijst vormen de gezinnen met een jongste kind van maximaal 5 jaar oud (18,1 procent). Daarna komen stellen onder de 35 jaar, gezinnen bij wie het jongste kind tussen de 6 en 12 jaar is, en stellen die ouder zijn dan 54 jaar.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer