Bierling met Bach
Ruim dertig jaar is Geert Bierling actief als organist in Rotterdam. In 1977 werd hij benoemd tot bespeler van het Witteorgel in de Pelgrimvaderskerk. Daar onderscheidde hij zich door het uitvoeren van alle orgelwerken van Bach, Mozart, Mendelssohn, Franck en Liszt.
In 1996 werd hij stadsorganist en bespeler van het Flentroporgel in concertzaal de Doelen. Daar laat hij regelmatig van zich horen door het spelen van verrassende bewerkingen van orkestmuziek.
Op dit moment is Bierling opnieuw bezig met het uitvoeren van alle orgelwerken van Bach. Hij doet dit tijdens concerten in de Doelen, verspreid over een periode van drie jaar. Bierling maakt hier iets bijzonders van. Want behalve Bachs geijkte orgelwerken speelt hij stukken die nauwelijks tot niet op een orgel te horen zijn, zoals de klavecimbeltoccata’s, de Goldbergvariaties en Bachs bewerkingen van Vivaldi’s vioolconcerten.
Een deel van wat Bierling ten gehore brengt, wordt op een drietal cd’s gezet. Op deze eerste zijn de zogenoemde Acht Kleintjes te vinden: preludiums en fuga’s die geschreven zijn voor het orgelonderwijs. Door afwisselende registraties en verfijnd spel zijn ze boeiend om naar te luisteren. Voorts is bij de variaties over het avondmaalslied ”O Jesu du edle Gabe” goed te horen hoe grondtonig en omfloerst de klank van het Doelenorgel bij de laatste renovatie (2006-2009) geworden is. Dankzij de tertsen en tongen klinken sommige variaties ronduit betoverend.
Ten slotte maakt Bierling duidelijk dat de klavecimbeltoccata in G, vanwege de aanduiding ”manualiter”, prima op een orgel kan worden uitgevoerd. De echo’s in het stuk bevestigen het. En Bachs beroemde orgeltoccata zet er een dikke streep onder.
Bach by Bierling, volume 1; The Flentrop Organ at de Doelen Concert Hall Rotterdam; Classical Records (196816082010); € 17,50; bestellen: www.classicalrecords.nl
Geert Bierling, orgel
Geert Bierling, orgel
Geert Bierling, orgel