Vouwscooter Voltitude in een wip ingeklapt
Eén hand en één seconde is alles wat je nodig hebt om een nieuwe vouwscooter van Zwitserse makelij, de Voltitude, in te klappen. Maandag sleepte het opvallende ontwerp een nationale prijs voor duurzame ontwikkeling in de wacht.
De tweewieler is overduidelijk geïnspireerd door het Zwitsers zakmes, zo blijkt uit het ontwerp en de kleurstelling. Niet voor niets stond een eenvoudig vouwprincipe boven aan het wensenlijstje van de uitvinderbroers Eric en André-Marcel Collombin. Vijf jaar hadden ze nodig om hun idee productierijp te maken en ze legden het principe vast in dertien internationale patenten.
Wat nog aan een fiets doet denken, is de wielbasis van een dikke meter en de driehoek zadel-trappers-stuur. Daaronder plaatsten de uitvinders dikke banden met schijfremmen. „Het zwaartepunt ligt hierdoor laag”, aldus Eric Collombin. „Dit zorgt ervoor dat de gebruiker zich gemakkelijk door het stadsverkeer kan slingeren.”
Centraal in het ontwerp staat een rode behuizing met wit kruis. Hierin bevinden zich de lithium-polymeeraccu en de elektromotor met een vermogen van 250 watt. De ophanging van het achterwiel zit vast aan het rode onderdeel. Erbovenop zit de inklapbare zadelbuis, aan de beide zijkanten de trappers. Het voorwiel met de stuurinrichting zit via een scharnierend parallellogram vast aan het frame.
In uitgeklapte toestand meet de Voltitude 1,4 bij 1 meter, ingeklapt zijn deze maten bijna gehalveerd. Inklappen duurt volgens Collombin een seconde. „Net voor de rode behuizing zit een lus. Trek deze naar boven en de hele vouwscooter klapt als een Zwitsers zakmes in elkaar.” De twee wielen blijven tijdens het inklappen op de grond en rijden naar elkaar toe tot ze direct achter elkaar komen te liggen.
De Voltitude heeft een knop op het stuur waarmee de gebruiker de elektromotor in opgevouwen toestand kan bedienen. Het pakket rijdt dan mee in looppas tot een snelheid van 6 kilometer per uur.
Anders dan veel vouwfietsen is de Voltitude niet gemaakt om op te tillen of te dragen. Afhankelijk van de uitvoering weegt de scooter namelijk al snel 20 kilogram.
De vouwscooter is vooralsnog alleen beschikbaar voor een selecte groep Zwitserse klanten. Verkoopprijzen houdt het bedrijf nog even onder de pet tot het eind van het jaar, als het een dealernetwerk heeft opgezet. Dan wordt de Voltitude ook in andere Europese landen verkrijgbaar.