Weegpunten zware trucks haperen
DEN HAAG (ANP) – De Inspectie Verkeer en Waterstaat kampt met storingen in vaste weegpunten op de snelwegen voor vrachtwagens. Daardoor kan niet meer optimaal worden gemeten of trucks te zwaar beladen zijn. Dat heeft een woordvoerster van de inspectie dinsdag gezegd naar aanleiding van berichtgeving daarover in het AD. De punten, eigendom van Rijkswaterstaat, zijn verouderd en worden gemoderniseerd.
Het gaat om de weegpunten op acht plaatsen in het wegdek die automatisch detecteren, wanneer er een overbeladen vrachtwagen overheen rijdt. De inspectie denkt dat de storingen eind van de zomer zijn verholpen. Naar schatting 15 procent van de vrachtwagens is te zwaar. Behalve met de vaste detectielussen worden vrachtwagens bij controles met mobiele apparatuur gewogen.
De inspectie is van plan het aantal vaste weegplekken uit te breiden tot twintig eind volgend jaar, zo meldde de woordvoerster. Er zullen ook veel meer controles komen. Het aantal keren dat een vrachtwagen staande wordt gehouden, groeit van 3750 dit jaar naar vijfduizend volgend jaar.
De weegpunten in de snelweg, die per 1 januari overgingen van het Korps landelijke politiediensten naar de inspectie, staan aangegeven met borden langs de weg. Wanneer een vrachtwagen de lus passeert, worden het gewicht, de lengte en het type voertuig gemeten. Overtreders worden met een camera geregistreerd.
De brancheorganisaties Transport en Logistiek Nederland (TLN) en EVO verwerpen elke suggestie, als zouden truckers zich nu massaal schuldig maken aan het te zwaar beladen van hun voertuigen.
„Vervoerders en transporteurs hebben er de afgelopen jaren juist veel werk van gemaakt overbelading te voorkomen, onder meer via opleidingen en convenanten”, aldus de TLN-woordvoerder. „Het komt incidenteel nog voor, maar van structurele overbelading is geen sprake.”