KPN: Mobiel internet wordt duurder
LONDEN (ANP) – Mobiel internetten wordt duurder. Dat zei KPN-topman Eelco Blok dinsdag in een toelichting op de strategie van het concern tot en met 2015.
KPN ziet zich genoodzaakt een ander verdienmodel te lanceren nu blijkt dat de oude modellen die in hoge mate leunen op bellen en sms’en, zijn achterhaald.
Zo liet Blok weten dat van de Hi-klanten, het jongerenmerk van KPN, in augustus vorig jaar niemand de applicatie WhatsApp op zijn smartphone had geïnstalleerd. „Nu is dat 85 procent.” Met WhatsApp kunnen klanten gratis met elkaar chatten via de smartphone.
Volgens Blok is de mobiele markt met de komst van de smartphones „fundamenteel veranderd”. Geavanceerde smartphones zijn in verbazingwekkend hoog tempo omarmd. „Het aantal mobiele belminuten zal afnemen, sms’en vlakt af.”
KPN kiest ervoor het netwerk voor mobiel internetten niet ‘af te knijpen’, zoals andere providers bij hoog verbruik wel doen, maar een prijskaartje te hangen aan het gebruik. Nu betalen consumenten voor een bundel waarbinnen zij kunnen internetten.
Dat blijft volgens Blok zo, maar de consument krijgt de keuze uit bundels met toegang tot bepaalde diensten en abonnementen die dat niet bieden. Bovendien variëren de pakketten in kwaliteit. Duurdere pakketten bieden een snellere internetverbinding via de smartphone.
Verdere details wil KPN pas in de zomer geven als de abonnementen worden geïntroduceerd. Of een klant straks duurder uit is, hangt volgens Blok helemaal van de klant af. „In hoeverre die er gebruik van maakt.”
Telecombedrijven lijken zich te hebben verkeken op het gebruik van de smartphones; de klanten zitten via de mobiel zware bestanden te bekijken met alle gevolgen vandien voor het netwerk. Met nieuwe abonnementen wil KPN beter inspelen op de nieuwe behoeften.