Meer mensen op zondag naar de supermarkt
AMSTERDAM (ANP) – Steeds meer mensen gaan op zondag naar de supermarkt, maar de verkoop in de avonduren neemt af.
Haalden de supers in 2007 nog 9,3 procent van de totale omzet in de uren na zes uur, in 2010 was dat gedaald tot 8,7 procent, blijkt uit cijfers van marktonderzoeksbureau GfK. Op de zondag neemt dat aandeel juist gestaag toe van 0,69 procent in 2007 tot 1,16 procent in 2010.
„Je ziet een verschuiving naar het begin van de week en naar zondag”, zegt Joop Holla van GfK. Steeds meer huishoudens doen steeds vaker op zondag boodschappen. Kwam in 2007 28,1 procent van de huishoudens wel eens op zondag, inmiddels is dat 36,3 procent. De zondagmiddag is het populairst. De totale zondagomzet bedroeg in 2010 364 miljoen euro en driekwart daarvan wordt in de middaguren gehaald.
Wel zijn er grote regionale verschillen. In de grote steden wordt op zondag 2,8 procent van de totale omzet gehaald, in het noorden van het land is dat maar 0,26 procent.
Zowel op zondag als in de avonduren worden veel kant-en-klaar-maaltijden verkocht, zowel verse als houdbare. Brood doet het op die tijdstippen minder goed.
In de eerste vier maanden van dit jaar hebben de supermarkten een omzet gehaald van 10,24 miljard euro, zo blijkt uit de cijfers van GfK. Dat is 2,1 procent meer dan in dezelfde periode van vorig jaar. Dat komt onder meer door hogere prijzen voor bijvoorbeeld verse producten en koffie.