Economie

„Bekende bedrijven zijn niet altijd veilig”

DEN HAAG (ANP) – Het komt regelmatig voor dat privacygevoelige informatie via datalekken bij bedrijven op straat belandt. Zo werd woensdag bekend dat het populaire Playstationnetwerk van Sony eerder deze maand is gehackt. Het Japanse elektronicaconcern heeft geruchten die de afgelopen week hierover rondgingen, woensdag bevestigd. Persoonlijke gegevens van 77 miljoen gamers, waaronder mogelijk ook betaalgegevens, kwamen hierdoor onder handbereik van de krakers.

27 April 2011 17:56Gewijzigd op 14 November 2020 14:43

Eerder deze maand werd bekend dat Google tussen 2008 en 2010 de adressen en locaties van 3,6 miljoen draadloze routers in Nederland had opgevangen en verzameld, zonder dat de eigenaars daarvan wisten. Volgens de digitale burgerrechtenbeweging Bits of Freedom zijn deze voorbeelden slechts „het topje van de ijsberg” en zijn de risico’s voor burgers erg groot.

„Als via Sony bankgegevens van gamers echt zijn gelekt, dan kunnen zij te maken krijgen met geplunderde bankrekeningen”, zegt een woordvoerster van Bits of Freedom. Dat is niet het enige risico. „Als je je gegevens makkelijk achterlaat bij allerlei websites, kan daar van alles mee gebeuren. Dat kan variëren van onschuldige zaken, zoals een gehackte account van Hyves tot spookoverschrijvingen van de bank of medische gegevens die bij verzekeringsmaatschappijen belanden.”

Volgens Bits of Freedom kunnen consumenten zich relatief eenvoudig wapenen tegen deze schendingen van hun privacy. Ten eerste moet je niet denken dat grote, bekende bedrijven per definitie veilig zijn „Veel mensen dachten waarschijnlijk dat het wel goed zat met de beveiliging van Playstation omdat het van Sony is.” Consumenten moeten niet zomaar hun gegevens achterlaten op allerlei websites. „Bedenk steeds: hebben ze mijn huisadres écht nodig voor deze dienst?”

Als een consument besluit dat hij wel zijn gegevens wil achterlaten op een bepaalde website, dan is het wel belangrijk dat hij niet overal hetzelfde wachtwoord achterlaat, aldus Bits of Freedom. „Mocht je per se gebruik willen maken van allerlei onlinediensten, maar vertrouw je niet alle bedrijven voor 100 procent, dan is het handig om een tweede e-mailadres te hebben dat je daar achter kunt laten.”

Maar ook bedrijven hebben een verantwoordelijkheid, aldus Bits of Freedom. „Zij moeten aangeven wat ze met gegevens van klanten doen en het eerlijk toegeven als zij last hebben van een datalek.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer