Laatste hand aan vloer station Rokin NZ-lijn
AMSTERDAM (ANP) – In het toekomstige metrostation Rokin, waar de Amsterdamse Noord-Zuidlijn in 2017 doorheen moet rijden, is donderdagochtend de laatste hand gelegd aan de stort van een gigantische betonnen vloer. Dit heeft de dienst Noord-Zuidlaan bekendgemaakt.
In twee maanden tijd is bijna 13.000 kubieke meter, ongeveer 1300 vrachtwagens, beton gestort voor de vloer van het station. De oppervlakte van de vloer is 189 bij 23,5 meter. De hele lading beton weegt bij elkaar ruim 30 miljoen kilo. Dat is te vergelijken met negentig volle Boeing 747’s. Het nieuwe metrostation ligt 26 meter onder de grond.
Samen met de stations aan de Vijzelgracht en de Ceintuurbaan vormt het Rokin een van de diepe stations op het traject van de Noord-Zuidlijn, de metrolijn die Amsterdam-Noord met de Zuidas moet verbinden. Na verzakkingen aan de Vijzelgracht, legde de gemeente het werk aan dat station en dat aan het Rokin tijdelijk stil. Het uitgraven werd uiteindelijk hervat nadat diverse maatregelen waren genomen, zoals het bevriezen van de grond. Bij het station Rokin komt ook een grote ondergrondse parkeergarage.
Alleen station Vijzelgracht is nog niet op diepte. Komende zomer graven bouwers de laatste meters van dit nieuwe metrostation. Het uitgraven van zo’n diepe bouwput brengt risico’s met zich mee. Hoe meer grond wordt weggegraven, hoe meer kans dat er grondwater omhoog komt. Dit wordt constant in de gaten gehouden. De stort van de vloer moet uiteindelijk voldoende tegendruk geven.