Vergeten groenten op Twitter
Twitter is hip. Steeds meer mensen wagen zich aan de korte berichtjes (tweets). Volgens de site Twirus steeg het aantal gebruikers in Nederland zelfs van 191.000 (zomer 2010) naar ruim 418.000 (februari 2011). Dat biedt kansen op de zakelijke markt. Vier portretten van mensen achter populaire accounts.
„Geen duur marktonderzoek”
following: 946
followers: 980
Tweet: Een dag vol vergeten groenten: kardoen, suikerwortel, eeuwig moes. Leuk tuinteam, veel spitten en zon, wat wil je nog meer :-)
Account van: Petra Kaak, eigenaar van cruydthof.nl
„Omdat ik van mijn hobby mijn beroep wil maken, verdiepte ik me vorig jaar in sociale media. Geld voor duur marktonderzoek had ik niet. Dus hoopte ik via Twitter in contact te komen met leveranciers en klanten, om zo te weten te komen wat er op de markt leeft. En deze gratis methode werkt. Twitter levert me meer op dan ik verwachtte. Van de vaak wildvreemde volgers is 99 procent erg aardig. Zo kreeg ik bijvoorbeeld spontaan Twittertips van een ervaren gebruiker. Iedere week geef ik informatie over een vergeten groente of kruid. Dagelijks tweet ik dan een paar weetjes, zodat er aan het eind van de week een berichtje of twintig langs is gekomen. Die verwerk ik in een blog op mijn site, die mensen nog eens na kunnen lezen. Volgers dragen regelmatig nieuwe onderwerpen of recepten aan. Er is een mooie wisselwerking ontstaan.”
„Kwijlende volgers”
following: 1935
followers: 1769
Tweet: Kaastompouche als borrelhapje! Lekker? Kijk op www.zelfkaasmaken.nl/forum!
Account van: Koos van der Weijde, eigenaar van zelfkaasmaken.nl en zelf enthousiast kaasmaakhobbyist
„Ik heb verschillende accounts die verwijzen naar webshops. Maar @zelfkaasmaken loopt het beste. Mensen volgen niet snel een account dat alleen maar commercieel is. Natuurlijk heeft @zelfkaasmaken ook wel die insteek, want hij is gekoppeld aan een webshop. Maar ik plaats ook tweets over recepten en over bijvoorbeeld de gras- en meikaas die binnenkort weer verkrijgbaar is. Zo’n berichtje levert al gauw vijftien tot twintig reacties op. Alleen al bij de gedachte aan zo’n lekkernij gaan mijn volgers kwijlen. Geef ze eens ongelijk. Er is niets leukers dan aan je visite een eigengemaakt zuivelproduct te serveren. Ik haal zelf ook regelmatig 27 liter melk bij mijn buurman, om er vervolgens kaas van te maken. Honderd bezoekers op mijn site leveren me gemiddeld twee orders op. Om volgers te trekken, verloot ik daarom regelmatig een kaasmaakpakket. Dat zorgt voor zo’n 100 tot 150 volgers per keer.”
„Zelfmaakideeën populair”
following: 1643
followers: 1297
Tweet: Dit recht-toe-recht-aan bankje vraagt er gewoon om: zelf maken! iturl.nl/snbPJ #interieurinspiratie
Account van: Daniëlle van Rheenen, oprichter en eigenaar van interieurinspiratie.nl
„Ongeveer een halfjaar geleden volgde ik een workshop over twitteren. Sinds die tijd verdiep ik me er actief in. Hoe trek ik bezoekers naar mijn account, bijvoorbeeld. Ik had niet verwacht dat ik de strategie achter sociale media zo leuk zou vinden. Twitteren zelf werkt verslavend. Als ik vroeger even niets te doen had, surfte ik naar nu.nl of hyves. Nu heeft Twitter die plaats ingenomen. In relatief korte tijd heb ik veel volgers gekregen. Dat komt mede doordat ik veel berichtjes retweet. Het is een uitdaging om tweets voor mijn volgers interessant te houden. Ik merk dat verwijzingen naar zelfmaakideeën op mijn site populair zijn. Ook foto’s van interieurs doen het goed. Dankzij mijn volgers krijg ik zelf ook leuke tips onder ogen. Deze week nog twitterde iemand een foto van een mooie tuinset. Daar was ik net naar op zoek.”
„Gedoseerd twitteren”
following: 48
followers: 1065
Tweet: Er zijn ook gratis uitjes, dan heb je ook geen last van de prijsverhogingen, kijk eens op bit.ly/hCpiIc
Account van: Johan Mol, eigenaar van uitmetkinderen.nl
„Met mijn tweets verwijs ik regelmatig naar onze site uitmetkinderen.nl. Die bestaat sinds 2001. Maandelijks krijgen we daar 169.000 –in de zomermaanden zelfs 270.000– unieke bezoekers op. Regelmatig proberen we dan ook nieuwe technische ontwikkelingen uit. Het gemakkelijke van sociale media is dat je heel makkelijk kunt testen of iets werkt voor jouw medium of niet. Slaagt het niet, dan kun je er direct mee stoppen. Is het succesvol, dan kun je het uitbouwen. We zijn nu een jaar bezig met Twitter en we hebben zonder er enige moeite voor te hoeven doen meer dan duizend volgers. Zelf volg ik alleen accounts van partners met wie we samenwerken. Als zij dan bijvoorbeeld melden dat bezoekers met korting naar binnen kunnen, maak ik daar direct een tweet van. Ik twitter heel gedoseerd. Ik ben van mening dat je beter iets niet kunt melden dan dat je iets tweet waar mensen niet op zitten te wachten.”