Inauguratie Hans Fidom als VU-hoogleraar orgelkunde
AMSTERDAM – Dr. Hans Fidom inaugureert op dinsdag 24 mei aan de VU als bijzonder hoogleraar orgelkunde met een oratie over ”Muziek als Installatiekunst”.
Vorig jaar mei werd Fidom (1967), een van de drijvende krachten achter het Amsterdamse Orgelpark, aan de Vrije Universiteit benoemd tot hoogleraar orgelkunde. De leerstoel is gevestigd door de Stichting Orgelpark te Amsterdam. Doel van de leerstoel is „het integreren van ‘orgelmuziekwetenschap’ en algemene muziekwetenschap.”
Al eerder had de VU een leerstoel orgelkunde. Vanaf 1987 werd die bekleed door de in januari 2009 overleden Bachspecialist dr. Ewald Kooiman. Met de promotie van René Verwer in december 2008 kwam die leerstoel ten einde. In samenspraak met de VU besloot het Orgelpark opnieuw een leerstoel orgelkunde te realiseren.
Het uitspreken van de inaugurele oratie op dinsdag 24 mei (aanvang 15.45 uur) door dr. Fidom vormt het begin van een internationaal symposium rond het thema improvisatie in het kader van het Orgelpark Research Program. Het symposium duurt tot en met vrijdag 27 mei.
In zijn oratie, die vergezeld gaat van livemuziek door VU-organist Henk Verhoef, spreekt Fidom over ”Muziek als Installatiekunst. Orgelkunde, Nieuwe Muziekwetenschap en Situationaliteit”. Hij positioneert daarin de orgelkunde als een discipline die deel uitmaakt van een actuele beweging in de muziekwetenschap. Daarbij staat de situatie waarin muziek klinkt centraal.
Juist de discipline orgelkunde kan aan deze beweging een bijdrage leveren, aldus Fidom, „doordat bij orgelmuziek duidelijker dan bij andere muziek merkbaar is hoezeer dat wat er klinkt en gebeurt bepaald wordt door de situatie. Orgelkunde leent zich daarmee perfect voor onderzoek naar de ”situationaliteit” van muziek.”
Fidom ziet onderzoek naar orgelbouw dan ook als een ondersteunende discipline. „Relevant, zeker, maar dan in de zin dat dergelijk onderzoek bijdraagt aan kennis over een van de aspecten binnen het krachtenveld waarbinnen muziek klinkt, namelijk het instrument. Muziek staat bij orgelkunde centraal, en vervolgens het instrument – niet omgekeerd.”
Dr. Hans Fidom promoveerde in 2002 bij Ewald Kooiman op een dissertatie over het moderne orgel in Duitsland rond 1900. Hij was van 1996 tot 2006 hoofdredacteur van het tijdschrift Het Orgel. Binnen het Orgelpark leidt hij onder andere het Orgelpark Research Program.
Meer informatie: www.orgelpark.nl