Draadloze fiets communiceert met mobieltje
In een elektrische fiets zit al snel een dikke 10 meter aan kabels verwerkt. Deze vaak zichtbare onderdelen zijn kwetsbaar. Reden voor het Canadese bedrijf Daymak om een fiets zonder kabels en draden te ontwikkelen. Het knalgele vervoermiddel draagt de naam Shadow Ebike.
De tweewieler is de „eerste draadloze elektrische fiets ter wereld”, beweert directeur Yeg Baiocchi van Daymak. Niet helemaal waar, maar de draden die deze fiets bevat, zijn in ieder geval niet zichtbaar. Zelfs een remkabel naar het voorwiel ontbreekt, terwijl deze wel degelijk geremd is.
Het opvallendst aan de Shadow Ebike is dat alle belangrijke onderdelen van een elektrische fiets –de elektrische motor, de lithium-ionaccu en het besturingssysteem– zijn ondergebracht in de velg van het voorwiel. „Wanneer de fietser opstapt, geeft het besturingssysteem een signaal aan de motor om de fietser te ondersteunen, net als bij een gewone elektrische fiets”, aldus Baiocchi.
De 350 wattmotor fungeert volgens de directeur ook als rem. Het principe is vergelijkbaar met een regeneratief remsysteem in hybride auto’s. „Zodra de fietser de handrem inknijpt, gaat er een draadloos signaal naar de controller en fungeert de motor als generator. De bewegingsenergie wordt daardoor omgezet in elektrische energie die vervolgens wordt opgeslagen in de accu.” Voor een noodstop heeft de fietser altijd nog de terugtraprem op het achterwiel.
De prestaties van de Shaduw Ebike zijn bovengemiddeld, aldus de Daymakdirecteur. „Beide wielen zijn aangedreven: voor door de motor, achter door de fietser. Dat geeft een uitstekende wegligging.” Met stevig doortrappen haalt de fietser snelheden van zo’n 40 kilometer per uur. De actieradius is 35 tot 40 kilometer wanneer de motor alleen maar ondersteunt en 20 tot 25 kilometer als hij al het werk alleen moet doen.
Informatie over snelheid en actieradius is af te lezen op een mobieltje, evenals gegevens over batterijstatus en motorprestaties. De fiets op slot zetten kan ook met het mobieltje, door de motor op non-actief te zetten. Met name door deze extra functies doet de Shadow Ebike denken aan de PiCycle, een elektrisch ondersteunde fiets van Amerikaanse makelij. Beide fabrikanten mikken overduidelijk op een breed publiek. „Het tijdperk dat alleen senioren voor dit product naar de fietsenwinkel gaan, is allang voorbij”, aldus Baiocchi. „Jongeren en forenzen kiezen massaal voor de tweewieler met hulpmotor.”
Natuurlijk heeft het steeds mooiere design van een fiets met hulpmotor de jongeren een extra duwtje gegeven. Accu’s zijn de laatste jaren vakkundig ondergebracht in het frame en de motor zit bijna onzichtbaar in de naaf van het achterwiel. Maar fietsen zoals de Ebike Shadow en de PiCycle doen er nog een schepje bovenop. Het zijn trendy hebbedingetjes die passen in het rijtje van iPhone en mp3-speler. Alleen de prijs zal voor jongeren een drempel zijn. De goedkoopste Ebike Shadow is vanaf april verkrijgbaar voor ongeveer 1500 euro.