Economie

„Compensatie binnenvaart doekje voor het bloeden”

ROTTERDAM – De schade voor de Nederlandse binnenvaartsector als gevolg van de in januari gekapseisde zwavelzuurtanker bij de Lorelei wordt geschat op zo’n 33 miljoen euro. Vijf vragen aan Robert Tieman, directeur van het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart.

Jan Mark ten Hove
4 March 2011 20:11Gewijzigd op 14 November 2020 13:57
Foto EPA
Foto EPA

Hoe berekent u het schadebedrag?

„De schade voor de scheepvaart bedraagt ongeveer 1,3 miljoen euro per dag. Aangezien de schepen door de stremming van de Rijn drie weken stillagen, kom je uit op een verlies van ruim 20 miljoen euro. Onze cijfers komen overeen met berekeningen van kennisinstituut TNO. Wat de totale kosten voor de binnenvaartsector bedragen, is nog niet te zeggen. Daarvoor is nader onderzoek nodig, bijvoorbeeld bij bevrachters en bedrijven die hun goederen niet op tijd ontvingen.”

Vangt de verzekering de schade voor de getroffen schippers op?

„Gedeeltelijk wel. Schippers krijgen een kwartje per ton lading per dag vergoed. Veel stelt dat niet voor. Je moet dat zien als een doekje voor het bloeden. Bovendien geldt die dekking maar voor hooguit twintig dagen per jaar, terwijl de eerste vier dagen van een calamiteit meetellen bij het eigen risico. Dat betekent dat schippers alsnog voor een behoorlijk deel van de kosten moeten opdraaien.”

Hoe groot schat u de kans op compensatie vanuit Brussel?

„Ik denk niet dat die kans groot is. Via onze lobby bij de Europese Commissie voor transport heb ik de afgelopen weken signalen binnengekregen die weinig hoopgevend zijn. Ik ben bang dat we in Brussel op een dood spoor zitten. Wat misschien wel mogelijk is, is een discussie aanzwengelen over compensatie vanuit ons Europese noodfonds. In dat potje zit een bedrag van ongeveer 35 miljoen euro, maar we mogen alleen in strikt vastgestelde gevallen daaruit putten. Misschien kunnen we voor één keer de regels wat oprekken.”

Heeft u signalen ontvangen van schippers die in zwaar weer verkeren door de stremming op de Rijn?

„Die geluiden heb ik niet gehoord. Wel staat bij nogal wat schippers het water aan de lippen. Niet verwonderlijk. De laatste jaren waren een aaneenschakeling van slecht nieuws. Neem de gevolgen van de crisis en de overcapaciteit van de tankvaart. Twee weken geleden was er voor het eerst sinds de uitbraak van de crisis weer een grote veiling van binnenvaartschepen. Of dat rechtstreeks verband houdt met de problemen bij de Lorelei, betwijfel ik.”

Zou zo’n ongeluk op de Rijn morgen weer kunnen gebeuren?

„Een dergelijk voorval is zeer uitzonderlijk. Wel is het zaak om de veiligheid van de tankervloot in de gaten te houden. De schepen worden steeds groter, de software complexer en de tijdsdruk hoger.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer