BMW wil groener imago met nieuw submerk ‘i’
MÜNCHEN (ANP) – Het nieuwe submerk van BMW voor zijn toekomstige ‘groene’ stadsauto’s is een feit. Na maanden van speculaties introduceerde Klaus Draeger, researchdirecteur van BMW, maandag officieel de merknaam ‘i’, het label waarin de Beierse autofabrikant zijn elektrische- en hybride auto’s onderbrengt.
Met het nieuwe label wil BMW inspelen op de toenemende verstedelijking en de bijbehorende groeiende vraag naar zuinige compacte auto’s. „De mobiliteitsbehoeften veranderen in de snelgroeiende grote steden. Alleen China telt al tachtig steden met vijf tot tien miljoen inwoners”, weet Ian Robertson, baas van de verkoop- en marketingafdeling van BMW.
De ‘i’ is het resultaat van jarenlang onderzoek en ontwikkeling van een denktank binnen de groep voor duurzame mobiliteitskwesties.
BMW brengt de eerste twee modellen onder de i-vlag in 2013 op de markt. Het gaat om de BMW i3, een volledig elektrisch aangedreven compacte gezinsauto en de i8, een hybride sportauto. Laatstgenoemde combineert volgens Draeger de prestaties van een supersportauto met het lage brandstofverbruik en dito uitstoot van een kleine stadsauto.
BMW mikt met zijn i-label op „mensen die duurzaamheid willen, maar luxe niet willen opgeven”, aldus Draeger. Wat de nieuwe modellen, die vanaf de basis zijn ontwikkeld om het milieu zo min mogelijk te belasten, gaan kosten is nog niet bekend. Maar de i8 zal gepositioneerd worden als sportief topmodel van BMW, aldus Robertson.