Haven Rotterdam pakt vervuiling aan
ROTTERDAM – Schonere schepen, meer duurzame containerterminals en meer walstroom voor schepen die voor langere tijd in de Rotterdamse haven afmeren.
Het Havenbedrijf Rotterdam en Milieudefensie hebben een akkoord bereikt dat de uitstoot van schadelijke stoffen in de haven moet verminderen. Dat maakten beide partijen gisteren bekend.
Het pakket van maatregelen vloeit voort uit een akkoord dat de partijen in februari 2009 sloten. Milieudefensie zag toen af van verdere juridische stappen tegen de aanleg en het gebruik van de Tweede Maasvlakte. Het Havenbedrijf Rotterdam onderzocht in ruil daarvoor met Milieudefensie hoe het tegen 2020 een afname kan realiseren van 10 procent van de milieuverontreiniging ten opzichte van de aanvankelijke plannen voor het nieuwe havengebied. De verontreiniging betreft de uitstoot van de broeikasgassen NOx (stikstofoxide) en SO2 (zwaveloxide) en van PM10 (fijnstof).
Als de doelstelling wordt gehaald, betekent dat een winst die vergelijkbaar is met de jaarlijkse uitstoot van alle personenauto’s in de stad Utrecht. Concreet betekent dit een vermindering van 25 ton fijnstof, 166 ton zwaveloxide en 380 ton stikstofoxide per jaar.
Die milieuwinst wordt onder meer geboekt door de inzet van energiezuiniger en schonere schepen door het havenbedrijf en korting op het havengeld voor schone zeeschepen. Ook de milieuvoorwaarden voor nieuwe bedrijven worden aangescherpt, meldden de beide partijen.
Verder wil het Havenbedrijf Rotterdam schepen milieuvriendelijker de haven inloodsen. De organisatie wil dat het scheepvaartverkeer de vaarsnelheid zo gaat aanpassen dat het op de plaats van bestemming aankomt als er ook daadwerkelijk ruimte is om af te meren. Dat bespaart brandstof en voorkomt onnodige wachttijden.
Het Rotterdamse havenbedrijf verwacht dat de maatregelen de komende tien jaar een investering van tussen de 15 miljoen en de 25 miljoen euro zullen vergen. Ook het bedrijfsleven zal hierin moeten investeren.
De afgelopen jaren zijn tal van mogelijke maatregelen overwogen en doorgerekend op hun effect, de kosten en hun haalbaarheid. Directeur Hans Berkhuizen van Milieudefensie stelt: „We liggen op koers om de vermindering van 10 procent van de schadelijke stoffen te realiseren in 2020. Dat is winst voor het milieu en voor bewoners van Rijnmond.”
Hans Smits, president-directeur van Havenbedrijf Rotterdam, voegt daaraan toe: „De uitwerking van het akkoord laat zien dat verbetering van de leefkwaliteit en ontwikkeling van de haven hand in hand kunnen gaan. Ik ben blij met de constructieve relatie met Milieudefensie.”
Met de invoering van een aantal maatregelen is inmiddels een start gemaakt; andere verkeren nog in het onderzoeks- of overlegstadium. Zo rekent Rotterdam sinds 1 januari een korting voor schepen die goed scoren op de luchtvervuilingsindex ESI. Maar van het gebruik van walstroom door zeeschepen is voorlopig nog geen sprake.
Milieudefensie voerde jarenlang strijd tegen de door gemeente en provincie verleende vergunningen voor de Tweede Maasvlakte. Ook tekende de organisatie beroep aan bij de Raad van State tegen het bestemmingsplan. Berkhuizen zei gisteren dat hij liever had gezien dat de Tweede Maasvlakte niet werd gerealiseerd, maar stelde ook: „Je kunt niet de hele wereld in één keer verbeteren. Een lange reis begint met een eerste stap.”