Voor winkelier nog geen reden om te juichen
AMSTERDAM (ANP) – De crisis is voorbij, de werkloosheid daalt en het vertrouwen van de consument neemt toe, maar toch is er voor de detailhandel geen reden tot juichen, meldde het Economisch Bureau van ING vrijdag.
De omzet in de winkels zal dit jaar licht toenemen maar de marges van de winkeliers staan onder druk, aldus de denktank.
De prijzen zullen dit jaar harder stijgen dan de lonen, dus de consument moet op de kleintjes blijven letten. Daarnaast hebben de winkeliers te maken met hogere inkoopprijzen die het gevolg zijn van hogere prijzen voor voedsel en grondstoffen.
„De retailers bevinden zich midden in een spanningsveld tussen consumenten die prijsbewust moeten handelen en toeleveranciers die hogere kosten zullen willen doorberekenen. Het is onvermijdelijk dat dit druk zet op de marges in de detailhandel.” Aldus de economen van ING.
Voor de detailhandel wordt dit jaar gerekend op een toename van de omzet met 1,1 procent naar 81,1 miljard euro. De supermarkten nemen daarvan 31,9 miljard euro voor hun rekening ofwel een stijging van 1,5 procent. De speciaalzaken als bakkers en slagers krijgen daarentegen krijgen dit jaar te maken met een verdere daling van hun omzet met 1 procent.
Er is werk aan de winkel voor de bedrijven die het tij willen keren. Supermarkten kunnen zich meer gaan richten op het sterk groeiende segment van biologische voeding of duurzame producten. Ook de verkoop van bijvoorbeeld belegde broodjes of zelfs een eethoek in de winkel kan soelaas bieden. Daarnaast kunnen supermarkten zich meer gaan toeleggen op de verkoop van allerlei niet-eetbare spullen, omdat de marges in zogeheten non-food sector hoger zijn dan in het huidige assortiment. Ondertussen hoeven de uitbaters van de speciaalzaken niet te wanhopen. Slagers en bakkers kunnen hun klanten gemak bieden door hen de mogelijkheid te bieden van online bestellen en thuisbezorgen.
De kledingwinkels zullen hun omzet dit jaar met 2 procent zien stijgen, maar ook daar worden de flessen nog niet ontkurkt. De hogere omzet is voor een deel het gevolg van hogere katoenprijzen en hogere productiekosten in China. De winkeliers zullen een deel van de prijsstijgingen zelf moeten opvangen. Ook daar zullen de marges lager zijn, voorspelt het Economisch Bureau van de ING.
Woninginrichters en doe-het-zelfzaken hebben nog steeds te maken met de kwakkelende woningmarkt. Volgens de ING zullen de bouwmarkten proberen een stukje van de markt van de woninginrichters af te pakken door het assortiment te verbreden. De winkels die in consumentenelektronica doen hebben te maken met een „overaanbod” van producten en winkels.
Webwinkels zagen vorig jaar de omzet groeien tot meer dan 8 miljard euro. Volgens ING hoeft de opkomst niet te betekenen dat de dagen van ‘fysieke’ winkels zijn geteld. Veel klanten willen producten aanraken en webwinkels hebben ook verzendkosten en onduidelijke aflevertijden als nadeel.