Economie

Drukke baan voor vroegere CDA-kroonprins

DEN HAAG (ANP) – Camiel Eurlings kondigde een klein jaar geleden aan zich terug te trekken uit de hectische Haagse politiek om samen met zijn Hongaarse vriendin een gezin te gaan stichten. Nu aanvaardt hij een drukke baan binnen de directie van KLM.

15 February 2011 15:31Gewijzigd op 14 November 2020 13:43
Eurlings. Foto ANP
Eurlings. Foto ANP

Eurlings was op het moment dat hij zijn voorlopige politieke afscheid aankondigde, eigenlijk al jaren de kroonprins van het CDA en de meest genoemde opvolger van partijleider Jan Peter Balkenende. Maar gevraagd werd hij niet, toen het kabinet precies een jaar geleden viel. Het CDA-partijbestuur vroeg een paar uur daarna Balkenende weer de lijst voor de Tweede Kamerverkiezingen te trekken.

Eurlings meldde in het boek De val van Balkenende van NOS-Radio-1-verslaggever Wilco Boom dat hij zijn besluit uit de politiek te stappen pas een week na de val van het kabinet nam. En uit het boek van Boom bleek ook dat toenmalig partijvoorzitter Peter van Heeswijk de rest van zijn bestuur had voorgehouden dat Eurlings niet beschikbaar was. Die informatie zou hij hebben gehad van premier Balkenende.

Het gevolg was dat Balkenende na het bliksembesluit van het partijbestuur weer lijsttrekker was en Eurlings een week later zijn vertrek aankondigde. Daarna bood Balkenende hem nog het fractievoorzitterschap aan, maar Eurlings wilde niet meer. Later liet hij wel eens doorschemeren dat zijn vertrek uit Den Haag niet voor eeuwig hoefde te zijn.

Eurlings was acht, toen hij zich als belangstellende meldde bij de gemeenteraad in het Limburgse Valkenburg aan de Geul. Dertien jaar later zat ‘Us Camielke’ als gemeenteraadslid in de bankjes. Op zijn 24e kwam hij voor het CDA in de Kamer, bleef daar zes jaar en zat vervolgens drie jaar in het Europees Parlement. Hij was nog maar 33, toen hij minister van Verkeer en Waterstaat werd.

Eurlings had het naar eigen zeggen in Brussel naar zijn zin gehad als Europarlementariër, maar kwam in 2007 terug naar Den Haag om het fileleed op te lossen. „De schop in de grond”, was zijn mantra, maar als minister maakte hij niet meer mee hoe bijvoorbeeld de onder hem begonnen aanleg van extra rijstroken en de aangekondigde kilometerheffing zullen uitpakken.

Tijdens zijn ministerschap stak Eurlings zijn nek uit voor die kilometerheffing. Voorgangsters als Neelie Kroes, Hanja Maij-Weggen en Annemarie Jorritsma lukte het niet om andere vormen van ‘beprijzing’ als tolpoortjes in te voeren. Maar Eurlings nam het dossier voortvarend op en kreeg na veel overleg met organisaties als de ANWB, de milieubeweging en werkgevers toch het kabinet achter zich.

Bij de vorming van het huidige kabinet, met daarin het CDA, is de kilometerheffing overigens weer in de ijskast geplaatst.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer