Bond en GroenLinks weren scooter van fietspad
AMSTERDAM (ANP) – De Fietsersbond en GroenLinks in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag maken zich hard voor nieuwe maatregelen tegen de overlast van scooters en snorfietsen op fietspaden. De hoofdstedelijke afdeling van GroenLinks biedt donderdag haar nota Nieuw scooterbeleid voor Amsterdam aan wethouder Eric Wiebes (verkeer) aan. De Fietsersbond presenteert een eigen rapport met aanbevelingen.
GroenLinks pleit voor veiligere en schonere brommers in grote steden. Scooters zijn volgens de partij een gevaar op het fietspad, stoten vervuilende stoffen uit en veroorzaken geluidsoverlast. Raadslid Fjodor Molenaar wil dat de politie strenger gaat optreden tegen te snel rijdende en opgevoerde scooters. Ook moeten de voertuigen worden geweerd van fietspaden smaller dan 2,5 meter, omdat inhalen dan gevaar oplevert. Daarnaast wil GroenLinks afspraken maken met de producenten en verkopers over schonere scooters en moet er een parkeerverbod komen op drukke pleinen en in winkelstraten.
De afdelingen van GroenLinks in Rotterdam en Den Haag nemen binnenkort de nota van de afdeling in de hoofdstad over.
De Fietsersbond krijgt naar eigen zeggen de laatste jaren steeds meer klachten over snorfietsen op fietspaden, vooral in Amsterdam. Uit een eigen onderzoek van de belangenvereniging blijkt dat op Amsterdamse fietspaden 94 procent van de snorfietsers harder dan de maximaal toegestane 25 kilometer per uur rijdt.
„De snorfiets wordt steeds populairder en heeft tegenwoordig hetzelfde vermogen als een bromfiets. Niet alleen de moedwillig opgevoerde snorfietsen gaan te hard, ook de scooters in de verhuur en de handel halen in veel gevallen 35 tot 40 kilometer per uur”, aldus een woordvoerder van de bond.
GroenLinks en de Fietsersbond stellen allebei dat veel fietspaden in Amsterdam te smal zijn voor de brede en snelle snorfietsen. Fietspaden smaller dan 2,5 meter moeten voor snorfietsen worden afgesloten. Nieuwe fietspaden moeten breder worden aangelegd, zo stelt de bond in haar rapport.
„De huidige problematiek met de snorfietsen op het fietspad lijkt op de situatie van voor 1999, toen ook de bromfietsen nog op het fietspad reden. De maatregel ‘Bromfiets op de rijbaan’ maakte de fietspaden weer een veilige en rustige plek voor fietsers. En voor de bromfietsers zelf bleek het op de rijbaan ook veiliger.” De snorfietsen mochten op het fietspad blijven, omdat ze destijds vaak niet harder gingen dan 20 kilometer per uur. Inmiddels lijken de snorfietsen volgens de Fietsersbond steeds meer op bromfietsen.