CDA wil opheldering over ICT-problemen fiscus
DEN HAAG (ANP) – Regeringspartij CDA wil opheldering over nieuwe problemen met ICT-projecten bij de Belastingdienst. Dit keer zijn problemen ontstaan bij de teruggave van btw die ondernemers in het buitenland hebben betaald. Ook lukt het de fiscus nog steeds niet om het nieuwe toeslagensysteem in te voeren. Elke maand vertraging kost 4 miljoen euro plus nog eens 15 miljoen euro voor het in de lucht houden van het oude systeem in 2011.
Tweede Kamerlid Pieter Omtzigt van het CDA heeft donderdag opheldering gevraagd van VVD-staatssecretaris Frans Weekers van Financiën. Zo was volgens Omtzigt te voorzien dat het zonder te testen koppelen van computersystemen van 27 Europese Unie-landen, om de teruggave van btw over de grenzen beter te regelen, voor problemen zou zorgen. Maar de CDA’er had niet verwacht dat ook bij onze eigen fiscus aanvragen van ondernemers meer dan een half jaar zouden blijven liggen, voordat ze ongewijzigd werden doorgestuurd aan belastingdiensten in andere landen.
Volgens de vorige week gepubliceerde halfjaarsrapportage van de Belastingdienst zijn tienduizenden verzoeken van Nederlandse en buitenlandse ondernemers voor btw-teruggave die waren blijven liggen inmiddels verwerkt of in verwerking. Ondernemers die door het uitblijven van een teruggaaf financieel in de problemen komen, kunnen met de fiscus afspraken maken over uitstel van betaling van belastingschulden. Ook wordt er een zogenoemde coulancerente betaald aan Nederlandse ondernemers wiens teruggaveverzoek in 2010 later is doorgestuurd dan verwacht mocht worden.
Omtzigt wil weten hoeveel coulancerente is betaald door deze fouten van de fiscus. Hij wees erop dat Nederland juist een zeer internationale economie kent met veel im- en exportbedrijven en transportondernemingen. „Zij hebben er groot belang bij dat ze tijdig btw terugkrijgen. Vooral ook omdat ze ondertussen wel geacht worden prompt belastingen te betalen.”
Met het nieuwe toeslagensysteem worstelt de fiscus al langer. De oorspronkelijke invoeringsdatum was 2008 en dat heeft de afgelopen jaren al 170 miljoen euro gekost. Wanneer wel kan worden overgestapt op het nieuwe systeem is nog niet aan te geven volgens de halfjaarsrapportage.