Duitse economie krimpt opnieuw
De economie in Duitsland is in het eerste kwartaal gekrompen. Het bruto binnenlands product was 0,2 procent lager dan de voorgaande drie maanden, toen de Duitse economie met 0,03 procent kromp.
Analisten zijn verdeeld over de vraag of Duitsland nu in een recessie is beland. Formeel is daarvan sprake als een economie twee kwartalen achter elkaar een krimp te zien geeft. Strikt genomen geldt dit ook voor Duitsland. Omdat de negatieve groei in het vierde kwartaal van 2002 echter miniem was, menen sommige analisten dat er geen sprake is van een recessie.
In vergelijking met het eerste kwartaal van vorig jaar groeide de economie met 0,5 procent, aldus het Duitse bureau voor de statistiek vanmorgen. De Duitse economie is de grootste van Europa. De Duitse minister van Financiën, Hans Eichel, zei gisteren al dat de economie in zijn land het afgelopen kwartaal was gekrompen. Hij gaf toen geen bijzonderheden.
Het matig presteren van de Duitse economie hangt sterk samen met de koers van de euro. De waarde van de Europese munteenheid ten opzichte van de dollar is het afgelopen jaar flink gestegen. Dat is slecht voor de Duitse export. Verder kampt Duitsland met een hoge werkloosheid en dat zorgt ervoor dat de consument niet veel uitgeeft.
De kwakkelende Duitse economie drukt een zwaar stempel op de rest van Europa. Analisten houden er om die reden rekening mee dat de Europese Centrale Bank (ECB) volgende maand zal besluiten tot een renteverlaging. Eerder deze maand besloot het bestuur van de ECB het belangrijkste tarief ongewijzigd te laten. De zogeheten herfinancieringsrente voor leningen aan commerciële banken staat nu op 2,5 procent.
Sinds de tweede helft van 2001 is de Duitse economie nauwelijks gegroeid. Recente kwartaalcijfers van Duitse ondernemingen wijzen er niet op dat er een herstel zit aan te komen. Het Duitse consumentenvertrouwen daalde het eerste kwartaal tot het laagste niveau in acht jaar. Dat had mede te maken met de oorlog in Irak. De Duitse economie wordt voor meer dan de helft gedragen door de bestedingen van de consument.