Nederland knalt voor 65 miljoen de lucht in
LICHTENVOORDE (ANP) – De Nederlandse consument zal dit jaar ongeveer evenveel vuurwerk de lucht inschieten als vorig jaar. Op grond van de bestellingen in de voorverkoop komt de vuurwerkomzet dit jaar uit op ongeveer 65 miljoen euro. Dat zegt Leo Groeneveld, voorzitter van de Belangenvereniging Pyrotechniek Nederland (BPN).
Hij bevestigt daarmee eerdere prognoses van de Raad Nederlandse Detailhandel (RND). Vooral de verkoop via internet neemt een enorme vlucht vergeleken met eerdere jaren. Inmiddels loopt 60 procent van de bestellingen via internet. De detailhandel verwacht dat uiteindelijk 75 procent van het vuurwerk al online zal zijn besteld, voordat de klanten het in de winkels ophalen. De vuurwerkverkoop in de winkels is de laatste drie dagen van het jaar.
Er is duidelijk een verschuiving zichtbaar van bestellen uit de folder naar internet, ziet Groeneveld. Het is volgens hem ook veel leuker om op internet te shoppen. „Er staat allerlei fundingetjes op zoals vuurwerkgames of films. Je kunt op die manier al je eigen vuurwerkshow samenstellen en zien wat je op oud en nieuw gaat afsteken.”
Het grote siervuurwerk blijkt daarbij onverminderd populair. Steeds meer mensen gaan voor de grotere artikelen zoals het duurdere 500-grams-vuurwerk. Deze ‘cakeboxen’ zijn in vele variaties en prijsklassen onder welsprekende namen te koop. Big Mc thunder, You’re fired, Ex-girlfriend, Watch this, Kick ass, Dropzone, Vet goed potje, Monsterlijk mooi, Beestachtig bruut, Fasten your seatbelts en Satisfaction is slechts een greep uit het assortiment van vuurwerkplanet.nl.
De prijs van dit grotere sierwerk kan oplopen tot 100 euro per pakket. Vaak wordt dit duurdere spul door mensen gezamenlijk gekocht voor een spetterende show voor de hele straat. Groeneveld: „De consument gaat voor meer spektakel. Dit vuurwerk geeft meer schoten en diverse effecten.”
De rotjes en de enkele vuurpijl zijn duidelijk minder in trek. Hetzelfde geldt voor de grote verzamelzak met veel verschillende soorten vuurwerk. Dit spul met bijvoorbeeld fonteintjes en sterretjes is alleen nog leuk voor de jeugd, aldus Groeneveld. Maar jongeren vanaf 18 jaar vinden dat al niks meer en willen het grotere werk.
De ongeveer 1600 vuurwerkverkopers zien verder veel vraag naar themapakketten. Nieuw is bijvoorbeeld het kleinere, grappige vuurwerk in de vorm van een tank, draak, racewagen of walvis.
Een andere trend is de opkomst van stil vuurwerk, ook wel bekend als vrouwenvuurwerk. Dat is geluidloos spul dat wordt aangeprezen voor zijn prachtige effecten en weinig knal. Een gewild product is ook het voetbalvuurwerk; knal- en siervuurwerk in de kleuren van bekende voetbalclubs.
Voor de kleine portemonnee is het zogeheten budgetvuurwerk bedacht, ook vorig jaar al in de handel. Hetzelfde geldt voor de wenspijl, een vuurpijl die niet alleen een eigen persoonlijke wens het nieuwe jaar in knalt, maar ook bijdraagt aan de liefste wens van kinderen met een levensbedreigende ziekte via de Stichting Doe een Wens Nederland. Van iedere verkochte pijl gaat 1 euro naar het goede doel.