Engels voor kleuters helpt achterstand weg te werken
Het is hoog tijd om de handen ineen te slaan en maatregelen te nemen om de achterstand in het Engels van reformatorische leerlingen te lijf te gaan, vindt dr. J. van Wijk.
Het Engels verovert de basisschool in een rap tempo. Er zijn steeds meer ouders die graag willen dat hun kind op jonge leeftijd Engels leert. Zelf zijn ze bereid een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van de tweede taal. Natuurlijk zijn er ook ouders die zich niet in staat achten zelf met hun kroost aan de slag te gaan. Begrijpelijk. Maar ze kunnen wel degelijk een stimulerende rol spelen in het omgaan met die vreemde taal.
Onlangs meldde deze krant de publicatie van een Engels prentenboek voor kinderen vanaf vier jaar. Mij trof de opmerking in de recensie dat het een product is waarmee ouders, onder meer door een bijgeleverde cd, thuis aan de slag kunnen. Wanneer dit gebeurt op een uitdagende en motiverende manier zullen de leerlingen spelenderwijs hun eerste Engels oppikken.
Als zodanig moet de ontwikkeling van Engels materiaal buiten de les en in huis worden gestimuleerd. Er bestaan enorm veel voor jonge lezertjes geschikte Engelse prentenboeken. Verder bestaat er een Engelstalig magazine voor de basisschool en is ander materiaal volop in ontwikkeling. Ouders komen met enthousiaste verhalen over hoe ‘cool’ hun kinderen Engels vinden. Bovendien zal het Engels dat geleerd wordt op school weerklank vinden in wat de kinderen thuis tegenkomen en andersom. Reken er maar op dat de leerkracht op school in dit enthousiasme gaat delen.
Hoewel vooralsnog een vastomlijnde leerlijn Engels van groep 1 tot en met 8 ontbreekt, wordt er volop gewerkt aan de ontwikkeling ervan. Een leerlijn voor de onderbouw van de basisschool is al beschikbaar. Inmiddels zijn er ruim 500 basisscholen die vanaf groep 1 Engels aanbieden en dit aantal groeit onstuimig.
Hoewel de formele kant van het beheersen van Engels belangrijk is, blijkt ook dat het onbewuste taalverwervingsproces belangrijk is. Kinderen hebben al vlug een besef van het Engels om hen heen en pikken incidenteel en onbewust Engels in hun omgeving op. Uit onderzoek is ook gebleken dat leerlingen die in het primair onderwijs geen of nauwelijks Engels hebben gehad hun hele schoolleven het gevoel blijven houden dat ze een achterstand hebben.
Er zijn kortom genoeg redenen om meteen in groep 1 te beginnen vanwege het feit dat kinderen dan ontvankelijker zijn voor klanken en de taal spelenderwijs oppikken. Gelukkig groeit het besef dat het nu hoog tijd is om de handen ineen te slaan en maatregelen te nemen om de achterstand van onze leerlingen met Engels te lijf te gaan. Indeed, it’s now or never!
De auteur is lector Engels aan Driestar Hogeschool in Gouda.