„Tunnel Limburg moet vluchtstrook houden”
De CDA-fractie in Provinciale Staten van Limburg vindt het ontoelaatbaar dat Rijkswaterstaat (RWS) geen vluchtstroken aanlegt bij de bouw van de langste landtunnel van Nederland bij Roermond.
Die 2,5 kilometer lange tunnel vormt de toekomstige onderdoorgang van de A73-zuid onder het Roerdal. RWS wil de vluchtstroken schrappen uit bezuinigingsoverwegingen.
In vragen aan Gedeputeerde Staten (GS) van Limburg wijst het CDA op ongelukken met dramatische gevolgen elders in Europa als gevolg van onvoldoende veiligheidsmaatregelen in tunnels. Het CDA voelt niets voor „een weg op bijstandsniveau.”
Een woordvoerder van Rijkswaterstaat in Maastricht zei dinsdag dat er 30 miljoen euro te weinig is voor de aanleg van de A73-zuid. De kosten voor de snelweg tussen Venlo en Maasbracht zijn begroot op maximaal 690 miljoen euro, afhankelijk van de prijs die uit de aanbesteding rolt. Voor deze weg, die in 2008 klaar moet zijn, worden bij Swalmen en Roermond twee tunnels gegraven.
Om binnen het budget te blijven wil Rijkswaterstaat nu de vluchtstroken voor de tunnel bij Roermond weglaten. Als dat ook niet genoeg oplevert, vervallen mogelijk ook de vluchtstroken voor de tunnel bij Swalmen, aldus de woordvoerder van RWS gisteren.
Volgens deze zegsman zijn er op een enkele uitzondering na nergens in Nederland vluchtstroken in tunnels. Wel bekijkt RWS nog of het weglaten ervan tot onveilige situaties kan leiden. In een reactie liet de Limburgse verkeersgedeputeerde M. Vestjens (VVD) weten dat de provincie samen met RWS in goed overleg met de regio zal bekijken op welke manier de versobering van de A73-zuid gestalte moet krijgen. Hij vindt het te vroeg om daarover nu al uitspraken te doen.
Vrijdag is spoorbedrijf ProRail in Swalmen begonnen met het verplaatsen van het spoor om ruimte te maken voor de aanleg van de A73-zuid. De aanbesteding van de snelweg volgt later dit jaar.