Stichtingen bestrijden DSB-vordering van DNB
ALMELO (ANP) – Stichting Hypotheekleed en de nieuwe Stichting Centrale Bankclaim gaan de vordering die De Nederlandsche Bank (DNB) heeft ingediend bij het failliete bankconcern DSB bestrijden tot een bedrag van 1,3 miljard euro. Dat hebben beide organisaties vrijdag bekendgemaakt voorafgaand aan de verificatievergadering van schuldeisers van DSB Bank.
Stichting Hypotheekleed doet dat in het belang van (ex)klanten van DSB, terwijl Stichting Centrale Bankclaim opkomt voor de belangen van spaarders onder wie achtergestelde spaarders. De stichtingen, die hetzelfde bestuur hebben, benadrukken dat er geen sprake is van tegengestelde belangen tussen klanten en spaarders van DSB Bank, omdat Stichting Centrale Bankclaim voorlopig alleen zal optreden tegen DNB.
DNB heeft een vordering van 3,5 miljard euro bij DSB ingediend. Beide stichtingen bestrijden die vordering tot een bedrag van 1,3 miljard euro. Volgens de organisaties heeft DSB grote schade geleden vanwege een aantal omstreden beslissingen van DNB. „Het betreft het benoemen en handhaven van Dirk Scheringa en Hans van Goor in de directie van DSB Bank, die daardoor in staat waren een immoreel en economisch slecht verdienmodel aan DSB op te leggen”, aldus beide stichtingen. „Een ziekelijk verdienmodel”, aldus voorzitter Pieter Lakeman van de Stichting Hypotheekleed voorafgaand aan de vergadering.
Bij de verificatievergadering in de Amsterdamse Rai, waar ongeveer honderd mensen aanwezig waren, wordt vrijdag door de rechter-commissaris geen concrete beslissing genomen inzake de door de stichtingen bestreden vordering van de centrale bank. De rechter-commissaris kan de partijen daartoe wel doorverwijzen naar een zitting van de rechtbank, de zogenoemde renvooiprocedure. Daarin kan worden vastgesteld of en tot welk bedrag de vordering in het faillissement dient te worden erkend. Wanneer deze stap gezet zal worden, schat Lakeman desgevraagd de kans dat hij gelijk krijgt op „meer dan 50 procent”. „Maar dat is heel moeilijk in te schatten en te bepalen”, zo nuanceerde hij.
DNB zou verder hebben gedoogd dat het omstreden verdienmodel door Scheringa en Van Goor jarenlang aan DSB werd opgedrongen. Volgens Stichting Hypotheekleed en Stichting Centrale Bankclaim hebben klanten 2,8 miljard euro schade geleden vanwege de „immorele werkwijze van Scheringa en Van Goor bij DSB Bank”. Overigens is Scheringa, die een uitnodiging heeft ontvangen om bij de verificatievergadering aanwezig te zijn, nog niet gesignaleerd in de Rai.