Politiek

CDA: Bellers met schulden blijven registreren

DEN HAAG (ANP) – Het CDA wil dat telecombedrijven klanten met schulden blijven melden bij het Bureau Krediet Registratie (BKR). Anders moeten de bedrijven daartoe verplicht worden, net zoals al het geval is met banken en andere financieringsinstellingen, om te voorkomen dat wanbetalers nieuwe schulden maken.

7 December 2010 11:58Gewijzigd op 14 November 2020 12:48

Tweede Kamerlid Mirjam Sterk van de regeringspartij zei dinsdag dit te zullen voorstellen bij de behandeling van de begroting Sociale Zaken deze week. Eerder dit jaar kondigde de telecombranche aan gsm-klanten met een betalingsachterstand vanaf volgend jaar niet meer bij het BKR te registeren, omdat mensen door een relatief kleine telefoonschuld jaren later nog problemen krijgen bij het afsluiten van een lening of hypotheek voor een huis.

Sterk heeft begrip voor de kritiek van de telefoonbranche. Maar daar moet volgens haar wel een oplossing voor te vinden zijn. Zo zou misschien beter geregeld moeten worden dat inmiddels afgeloste schulden binnen een aantal jaar geschrapt worden bij BKR. „Een student moet niet zijn leven lang achtervolgd worden met een relatief kleine schuld”, stelde zij.

Het CDA-Kamerlid gaat staatssecretaris Paul de Krom (Sociale Zaken) vragen in gesprek te gaan met de telecombranche. Als de sector niet meewerkt, moet het verplicht leveren van gegevens van wanbetalers volgens haar wettelijk worden geregeld. „Want uit onderzoek blijkt dat jongeren met een telefoonschuld twaalf keer meer risico lopen op meer financiële problemen”, aldus Sterk.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer